Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

De fick pris för den mest inspirerande doktorsavhandlingen

/
  • -- Både jag och Åsa har använt vardagen i klassrummet i vår forskning. Det är roligt att andra tycker att det är användbart. Det är ju det som är syftet, säger Eva Taflin, till vänster tillsammans med  Åsa Bartholdsson, prisade forskare och lärare vid Hög

Annons

Eva Taflin och Åsa Bart-holdsson, lärare vid Högskolan Dalarna, får pris för sin forskning. Av 129 doktorsavhandlingar i hela landet valdes deras ut som den ”mest inspirerande” och den med ”störst potential.”
- Och vi som tänkte åka hem tidigare, säger de samstämmigt om seminariet där de fick sina priser.

De är fortfarande lite tagna av all uppmärksamhet; diplom och check på 20 000 kronor var. Bägge har varvat forskning och undervisning. Åsa Bartholdsson är lärare i socialantropologi och Eva Taflin i matematik och didaktik som handlar om undervisningens innehåll och form. Bägge arbetar mot högskolans lärarutbildning.
Eva Taflin började som obehörig lärare och fick ofta klasser med omotiverade elever. En gång fick eleverna möblera ett rum med hjälp av IKEA-katalogen för att blir mer motiverade. I sin doktorsavhandling har hon samlat in material från fyra klasser i två högstadieskolor i länet under tre år och kompletterat med intervjuer.

Problemlösning

Hon har tittat på vilka faktorer som är avgörande för om eleverna lär sig eller inte. Hon sätter likhetstecken mellan problemlösning och arbetsglädje. Men betonar också att det gäller att välja hur problemen ska formuleras så att det fungerar i klassrummet.
- Men det allra viktigaste är att vara nyfiken på eleverna och det arbete de presterar.
Hennes avhandling befruktar ett tänkande hos skolans ledare och lärare som kan leda till att de förändrar sin praktik, säger juryn i motiveringen.
Åsa Bartholdsson har följt en förskoleklass och en femma i länet i deras vardag under en längre tid och tittat på hur de normer som styr eleverna skapas.

Vänlig makt

- Lärarna har långt ifrån den auktoritära roll de hade förr. Men de styr eleverna på andra sätt i dag.
Hon kallar det en vänlig maktutövning.
- Det är ett sätt att utöva makt genom omsorg, ett slags ordningsverktyg som går eleverna att själva vilja det som är nödvändigt för att skolans normer ska fungera.
Och vill man förändra något måste man se hur de här mönstren skapas, betonar hon.

Upptäckt nyhet

I motiveringen betonar juryn att hennes forskning kommit något på spåren som har betydelse och kan få ännu större betydelse i framtiden.
Eva Taflin var doktorand vid Umeå universitet men disputerade vid Högskolan Dalarna. Åsa Bart-holdsson lade fram sin avhandling vid Stockholms universitet. Högskolan Dalarna har ingen examinationsrätt för forskarstuderande.
- Men de är båda exempel på hur mycket forskning det bedrivs vid de mindre högskolorna.
Det är positivt, säger Hedda Lovén, forskningsredaktör vid Skolporten som delat ur priserna för första gången.
Skolporten som finns på www.skolporten.com sprider nyheter för lärare och ledare i skolan och bevakar forskning på uppdrag av myndigheten för skolutveckling.
Av totalt runt 2 500 doktorsavhandlingar i landet under ett år valde man ut 129 som berörde skolan och av dessa prisades Eva Taflins och Åsa Bartholdssons.
Fotnot: Evas avhandling ”Matematikproblem i skolan” finns på Skolporten och Åsas finns i en populärvetenskaplig version ”Den vänliga maktutövningens regim” hos nätbokhandlarna.

Annons
Annons