Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Hälften av länets bensinmackar hotas

/
  • -- Inte har jag råd med en pump, och dessutom är etanol inget miljöbränsle, säger Lars Eriksson som har Din-X Svärdsjö.

Annons

Mer än hälften av Sveriges 3700 drivmedelsstationer hotas av nedläggning de närmaste åren. Det är kravet på etanolpumpar som driver på nedläggningsvågen.
- Inte har jag råd med en pump, och dessutom är etanol inget miljöbränsle, säger Lars Eriksson som har Din-X Svärdsjö.

Hellre än att investera en halv miljon i en ny etanolpump lägger mångas ägare nu hellre ned hela macken.
Flera mackägare DD pratat med är upprörda.
-- Det måste bli en dispens för oss på landsbygden, annars fungerar inte det här, menar Lena Wester på OK Q8 i Furudal.

Sålde man över 1000 kubikmeter bränsle under 2007 krävs att man ska ha någon typ av förnyelsebara bränslen från och med första mars 2009. Etanolbränslet är billigaste alternativet.
Men investeringarna ligger på en halv miljon kronor för en sådan pump.
-- Det värsta är att här ute på landsbygden finns inte så många etanoldrivna bilar vilket gör det ännu svårare att få avans på försäljningen, säger Lars Eriksson vars bensinstation är automatdriven.
Både Lars Eriksson i Svärdsjö utanför Falun och Lena Wester i Furudal säljer runt en miljon kubikmeter bränsle per år.
-- Det skulle ta mellan fem och tio år innan en etanolpump betalade sig, tror Lars Eriksson.

Längre att åka

En annan aspekt på miljötänkandet är att om bensinmackar försvinner på landsbygden så tvingas människor åka ännu längre sträckor för att tanka.
-- Att åka fem mil för att tanka gör ju att bilar släpper ut ännu mer för att bara få tanka, är det miljötänkande, frågar sig Lars Eriksson.
Två forskare, Jonas Åkerman, KTH och Max Åhman, vid Lunds tekniska högskola, menar att dagens biodrivmedel är inte långsiktigt hållbara, varken ekonomiskt eller klimatmässigt.

Inte miljömässigt

Produktionen av etanol och biodiesel riskerar att medföra hård konkurrens om den odlingsbara marken i världen. Faran för intrång i värdefulla naturområden, regnskogar och savanner, ökar, menar forskarna.
-- Jag är också inne på den linjen, jag har sett TV-program från Brasilien där det visar sig att de behöver fossila bränslen för att tillverka etanol av sockerrör, säger Lars.
Det finns bättre drivmedel, menar han.
-- Dieselbilar är rena idag och det man ser på mässor är att elhybrider kommer mer och mer, säger Lars Eriksson.

BENGT PETTERSSON
023-475 57
bengt.pettersson@daladem.se



Fakta: SFS 2005:1248
Lag om skyldighet att tillhandahålla förnybara drivmedel.
1 § Denna lag syftar till ökad tillgänglighet av förnybara drivmedel.

3 § En säljare skall på säljställe.., tillhandahålla minst ett förnybart drivmedel.
1) Från och med 1 april 2006 till och med 28 februari 2007 om säljstället under kalenderåret 2004 haft en försäljningsvolym överstigande 3000 kubikmeter motor- eller dieselbränsle.
2) from 1 mars 2007 t.o.m 29 feb 2008 om säljstället under kalenderåret 2005 haft en försäljningsvolymöverstigande 2500 kubikmeter..
3) Från 1 mars 2008 t.o.m 28 feb 2009 om säljstället sålt mer än 2000 kubikmeter...
4) Från 1 mars till den 31 december 2009 om säljstället under kalenderåret 2007 sålt mer än 1000 kubikmeter.
5) Från 1 januari 2010 och varje därpå följande kalenderår om säljstället under kalenderår två år före sålt mer än 1000 kubikmeter motorbensin eller dieselbränsle.

7 § Vägverket får i enskilda fall ge dispens... om det finns särskilda skäl. En sådan dispens skall vara tidsbegränsad.

Annons
Annons