Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Idag har han en av Sveriges största husvagnsbutiker

Annons

Vem startar husvagnsförsäljning i en liten stad där det redan finns fem husvagnsförsäljare?
Svaret är Kurt Kristensen. I dag är han ensam kvar i Ludvika och hans husvagns- och husbilsbutik tillhör topp tre i Sverige.
-- De andra försäljarna sade att jag skulle vara borta efter ett halvår. Och bankerna sa blankt nej till att låna ut pengar.

Det är Kurt Kristensens lediga dag. Men en ledig dag betyder inte att han är bortkopplad. Det ringer ständigt i mobilen
-- Jag har alltid telefonen på i fall det skulle vara någon som vill göra en affär, förklarar han.
Och det vill folk. Folk vill köpa både husvagnar och husbilar, och från soffan där vi sitter kan vi se hur säljare kör ut husbilar ur den stora visningshallen. En husbil ska till Växjö. En annan ska till Fagersta. Varje år säljer företaget cirka 400 husvagnar och 200 husbilar. Både nytt och begagnat.
-- Folk åker hit från hela Sverige. Men mest från Mellansverige, berättar Kurt Kristensen.

Stor visningshall

Förklaringen till detta är enkel när du ser dig omkring. På hela området står 150 husvagnar och 50 husbilar.
-- När vi har husvagnsmässa här kan vi sälja 60-70 husvagnar på en helg, säger Kurt och förklarar hur banken finns på plats för att bevilja lån på fem minuter.
För ett par år sedan byggde företaget också ut.
-- Den som satsar och har mycket att visa växer. Sådan är utvecklingen, även i samhället i stort med köpcentrum och sådant. Att ha fordon att visa inomhus är viktigt om du vill sälja på vintern. När jag började stod allt utomhus i en snödriva i minus 15 grader. Det är naturligtvis inte så trevligt för kunden.

Ett ägg

Passionen för husvagnar började 1971 när Kurt Kristensen köpte sin första husvagn. Det var en SMV-10, eller som de i folkmun kallas - ett ägg. På det sättet stämmer Kurt Kristensen in på den typiske husvagnsköparen som gärna börjar med något enklare, men sedan byter upp sig vartefter tiden går.
-- Man kan säga att jag blev frälst, skrattar han.
Kurt Kristensen jobbade som svetsare på Asea, men ville gå vidare med sitt intresse. Och när han 1978 misslyckades med att få jobb som husvagnsförsäljare, så valde han att istället starta egen försäljning.
-- När jag började 1978 fanns redan fem husvagnsförsäljare i Ludvika. Och när jag gick till bankerna för att få lån fick jag höra att de inte skulle låna ut en krona till en bransch som redan var överetablerad. Men då visste de inte vilken envis jävel de hade att göra med.

Topp tre

Kurts stora lycka var att han bodde granne med en ekonomichef på Asea.
-- Börje som han hette sade: "Klart vi ska fixa ett lån åt dig. Jag ska gå ner och snacka med bankdirektören.".
Kurt började därefter sälja märket Öggestorp på kvällstid, samtidigt som han jobbade kvar som svetsare.
Då handlade det bara om ett par husvagnar hemma på gården, men redan 1980 gick han över till försäljning på heltid.
Och sedan dess har det gått stadigt uppåt. Största ökningen kom i slutet av nittiotalet, när företaget började sälja husbilar. Då ökade omsättningen med 30 miljoner kronor på ett år.
-- Idag är vi en av de tre största i Sverige, om jag ska vara lite försiktig.

Pensionärer köper husbil

I april firade Kurts husvagnar 30-års jubileum. Kurt själv ser inga hot mot försäljningen. Bensinpriset oroar honom inte.
-- Försäljningen på husvagnar ligger kvar, men folk väljer att åka kortare sträckor, säger han.
Om ett par eller några år är det dags för pension. Enligt Kurt har den som tar över en ljus framtid. De blivande pensionärerna kommer att köpa mycket husbilar.
-- Det är kunder som vi sålt husvagnar till 5-6 gånger, och som skaffar sig en husbil när de blivit äldre. Eftersom de har trivts med att handla hos oss tidigare, så vill de också köpa sin husbil här. Det är köpstarka kunder. Vi kan se fram emot goda år.
ANDERS BJÖRKLUND

Annons
Annons