Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Nya avsnitt av "Unika rum"

Udda platser och kreativa lösningar att bli inspirerad av!

Kolla in det unika bygget - Åk med i radiostyrda husbåten

Åtta ton tung. 12 meter lång, med en bo-yta på över 30 kvadratmeter. Och helt radiostyrd. Här får du åka med i Anders Hagmans monsterprojekt på Runn.

Annons

TV: Kolla in i Clas Yngströms spektakulära hus

Det började som en idé om att bygga en bastuflotte. Nu, några år senare, står en snart färdig radiostyrd husbåt vid bryggan i Runn.

- Vi tyckte "det vore kul om man kunde sova över på den där flotten". Sen växte det från den där lilla flotten till det här, och då har vi ändå rationaliserat bort bastun, säger Anders Hagman och skrattar.

Han har byggt husbåten tillsammans med sin fru och en snickare. De började bygga förra sommaren och nu är den körbar. I höst ska den stå helt klar med komplett inredning. Det ska bli kök, badrum, sju sovplatser, soffa, braskamin med mera. Tanken är att den ska fungera att bo på året runt. Den totala kostnaden beräknar Anders till 800 000 kronor, utöver de många ideella arbetstimmarna.

Som motor till husbåten har Anders använt en Mercedes Benz diesel från 1979, som han nu gjort radiostyrd.

- Mycket kommer från att jag började bygga drönare och sånt, och så kom jag på att en sån kontroll som man har på drönare kan man enkelt sätta på en husbåt också, så får man den att hålla kursen. Det blir som de grejer som sitter på stora dyra lyxjakter, utan att det behöver kosta multum, förklarar Anders och fortsätter:

- Målet är att få den autonom, så att man kan trycka på "Torsång" och sen följer den farlederna och åker dit, men det får bli till våren.

När Dala-Demokraten hälsar på Anders på Strandhamnens marina vid Hälsinggårdsbryggorna får vi åka med på en tur på Runn. Anders startar upp motorn och manövrerar enkelt ut det åtta ton tunga huset från kajplatsen med hjälp av fjärrkontrollen.

- Det är det här som är så fint med fjärrstyrning, man kan gå upp på taket och stå här och styra och ha det bra, säger Anders när vi glider förbi Främby udde.

Se: Kalle Moraeus om sitt renoveringsobjekt: "Fick eld i baken när arga snickaren kom på besök"

OM BÅTEN

Båttyp: Motorkatamaran

Motor: Radiostyrd Mercedes Benz diesel OM615 från 79.

Drev: Volvo Penta AQ100 med fjärrstyrd hydrauliskstyrning.

Bredd: 4,45m.

Längd: 11,95m.

Total höjd: 4,68m (3,9m ovanför vattenytan).

Vikt: ca 8ton (ca 9,5 i färdigt skick).

Djupgående: ca 80cm.

Toppfart: 8knop.

Marschfart: 5knop.

Boyta: 30,5 kvm + 8kvm sovloft.

Däck nere (altan): 20kvm.

Soldäck uppe: 26kvm.

Pontoner: Epoxylackat stål med åtta vattentäta skott.

Stomme: Galvaniserat stål.

Golv, väggar och del av tak i 100mm oorganiska, brandsäkra sandwhichpaneler.

Bostadspuls: Kolla in fler bostadsnyheter här

OM ANDERS HAGMAN

Ålder: 33.

Yrke: Social datanörd

Familj: Fru, två små barn och en mops.

Gillar: Att bryta normer och jobba utanför boxen... och superkebabpizza

Intressen: Elektronik, robotik, kognitionsvetenskap, gränssnittsdesign mm.

Drömjobb: Produktutvecklare/uppfinnare.

Annons

Nya avsnitt av "Hemma hos"

Inspireras av planlösningar, inredning och färgval!

Annons