Main logo
Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Eleverna fick agera från scenen

/
  • Elin Bergman och övriga agerar i en uppvärmningsövning.
  • Det är en mängd olika rörelser för Elin och hennes klasskompisar att lära in under den trivsamma uppvärmningen.
  • Det är en mängd olika rörelser för Elin och hennes klasskompisar att lära in under den trivsamma uppvärmningen.
  • Malin Byman leder övningarna.

Tillsammans med skådespelare från Dalateatern har elever från årskurs 6 i Rot skola under våren arbetat med projektet DIG, Dramatik i grundskolan.
– Det är kul och intressant att vara med, säger eleven Elin Bergman på Rots skola när eleverna höll på med slutspurten av projektet i onsdags.

Annons

Senare på kvällen samma dag fick klassens 20 elever, som avslutning på projektet, läsa högt och framföra nyskriven dramatik från scenen på Älvdalens biograf.

Enligt dramapedagogen Malin Byman från Dalateatern har eleverna under projektet DIG, som pågått hela terminen, fått läsa in sig på nyskriven dramatik för ungdomar.

Arbetet inleddes med att läraren i klassen, Iréne Westerling, fick fem olika manus att läsa igenom.

– Sedan valde hon i sin tur ut tre manus som eleverna fick läsa. Under de tre första träffarna fick eleverna gå igenom de tre olika texterna.

Den fjärde träffen innebar ett argumentationsmöte, där eleverna fick välja ut vilket manus de tyckte bäst om.

– Av den pjäsen gjorde vi sedan en så kallad reading, där hela klassen var med och läste upp pjäsen för sina föräldrar och syskon med flera i publiken på Älvdalens biograf i onsdags kväll, berättar Malin Byman.

Dt var med när eleverna repeterade inför föreställningen. Det var läsövningar som kombinerades med roliga uppvärmningar.

– Det är för att släppa på litet nervositet och komma i gång med kroppen innan de ska börja öva och läsa inför kvällens föreställning, förklarar Malin Byman.

Tanken är att eleverna ska få en relation till nyskriven dramatik samt verktyg till att tolka och prata om texterna.

Det var kommunens kontaktperson i Älvdalen Gun-Britt Hurtig som tog vara på projektet från början.

När Gun-Britt Hurtig undrade om det fanns skolor i Älvdalen som var intresserade nappade läraren Iréne Westerling på Rots skola.

När projektet drog i gång fick eleverna i Rot träffa en dramapedagog och skådespelare från Dalateatern under sex tillfällen, för att läsa och jobba med de dramatiska texterna.

Förutom Rot skola deltog även årskurs 7 på Centralskolan i Malung.

De nyskrivna texter som eleverna fick arbeta med var Jenny av Eva Wikander, Pojkarna av Ninna Tersman, Hyenor av Ander Duus, Kyla av Lars Norén och Om flickor kunde döda av Åsa Lindholm

Annons
Annons