Main logo
Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Grafisk profil i retur

Älvdalens kommun bytte 2006 bort den gamla logotypen med kommunvapnet, en sköld med lie och armborst, och kompletterade skölden med den vågliknande logotypen som nu används.

Annons

Den här loggon ska bytas mot enbart vapenskölden med kommunnamnen i lika stor stil, men bytet dröjer.

Det var 1991 som det gamla kommunvapnet, skölden med lien och armborst, registrerades. 2006 ersattes den med dagens logotype.

Nu vill kommunen skifta tillbaka till skölden samtidigt som en grafisk profil tas fram. I den grafiska profilen redogörs för hur logotypen ska användas. Bytet av logtype gör det möjligt att även skriva det sydsamiska namnet på kommunen "Älvdaelien tjielte" med samma storlek som "Älvdalens kommun", något som krävs då Älvdalen är en samisk förvaltningskommun. Det ger också kommunen en möjlighet att lägga till Älvdalens kommun på älvdalska, något som det finns ett politiskt beslut om, då älvdalskan ska lyftas i kommunen.

Förslag till nytt grafiskt element för Älvdalen.

Ett grafiskt element har tagits fram som ska symbolisera fjällen, bergen och dalen liksom det rinnande vattnet. Det ska finnas på omslag, trycksaker och profilprodukter.

Men kommunfullmäktige gav förslaget bakläxa och skickade det på återremiss.

– Det måste finnas en kostnad för att ta fram det här och genomföra förändringen, konstaterade Östen Sjögren och fick medhåll av Kjell Landén.

– Kostnaderna kommer vi att få oavsett om vi byter grafisk profil eller ej då vi måste ändra den befintiga logotypen, förklarade kommunchef Stefan Linde.

Det fanns även synpunkter på att gå tillbaka till den gamla skölden som ett steg tillbaka. Både Anette Eriksson och Mari Rustad yrkade på återremiss för att ta fram ett nytt förslag men också få en kostnad redovisad.

– Vi är tre kommundelar med egna kommunvapen, varför ska vi då bara använda Älvdalens vapen, undrade också Anette.

Någon kostnad för att ta fram förslaget, som kommunen redan betalt fanns inte tillgänglig på måndagskvällen

– Tanken är att byta grafisk profil succesivt, som det är nu finns det inget enhetligt i användandet av logotypen och den grafiska profilen, säger Lotta Andersson, som är kommunikatör.

– Den nya grafiska profilen har tagits fram av mig tillsammans med reklambyrån Salsa, säger Lotta

Kommunen har 2015 betalat Salsa 39 750 kronor plus en ännu ej slutreglerad faktura på 21 000 kronor.

Kommunens nuvarande logotype som måste ändras eller bytas ut.

Annons
Annons
Annons