Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

- Krylbo är ingen knutpunkt längre, argumenterar kommunalrådet

Annons

När SJ presenterar sin tidtabell för nästa år, så kommer av allt att döma alla stopp för persontrafik att ske vid Avesta Centrum. Bakom idén står kommunledningen som under ett år vill testa och se hur reaktionerna blir av att lägga all SJ:s persontrafik till Avesta. Det handlar om totalt 18 stopp per dag.

För en vecka sedan träffade kommunalrådet Agneta Thörnqvist och näringslivssekreterare Lars Enoksson Pentti Huttinen som är ansvarig för persontrafiken på Dalabanan. Då framfördes Avestaledningens önskemål om att påverka tågstoppen. De vill att alla SJ:s persontåg stoppar vid Avesta centrum i anslutning till Koppardalen. Inte bara X2000 som tidigare utan alla SJ-tåg som transporterar personer.


- Han sa att det nog inte vore omöjligt, varför vi nu undersöker möjligheter till större parkeringar, hur Banverket ställer sig till bomfällningarna, hur vi ska lösa den lokala busstrafiken och så vidare. Men allt verkar väldigt positivt.
Men Agneta Thörnqvist är väl medveten om att det här kommer att skapa debatt. När den nya stationen skapades och de tre X2000 tåg som då skulle stoppa i Avesta - och inte i Krylbo - uppstod ett ramaskri bland krylboborna.
Tror du då inte att ni får kritik igen?
- Det är möjligt. Men man ska ha klart för sig att det här är ett test. Vi prövar så här under ett år. Sedan får vi utvärdera och se.
Men krylboborna kommer att kräva stopp i Krylbo?
-Ja, men de måste ha klart för sig att Krylbo inte är någon knutpunkt längre. Det är ytterst få resenärer som byter tåg i Krylbo idag. De som kommer norrifrån kan ta sig till Gävle via Falun i stället för att byta i Krylbo och de som kommer söderifrån byter i Sala. Krylbo behövs inte som knutpunkt.
Däremot betonar Agneta Thörnqvist att Krylbo även fortsättningsvis kommer att bli tågstopp för Tåg i Bergslagens tåg som går via Gävle mot Örebro. Det tåg som går från Fagersta till Falun morgon och kväll kommer också att stanna både i Krylbo och i Avesta.

Busstationen flyttas

Skälet till att kommunens initiativet är planerna på ett rececentrum i anslutning till Avesta Centrums perrong. Resecentrum är en plats där lokal kollektivtrafik kan sammanstråla.
- Men ska vi bygga ett sådant, krävs det dyra investeringar.
Betyder det att om Resecentrumet blir ett faktum så flyttar ni busstationen ner till Koppardalen?
- Ja, så är det tänkt.
Agneta Thörnvist betonar i sammanhanget också att just busstrafiken måste förbättras
- Många klagar ju på att det är krångligt, inte bara då att ta sig till och från Krylbo, utan att veta varifrån tåget går. På det här viset blir det en enda station för SJ:s tåg.

Förslaget stöds av oppositionsrådet Marie Lenholm m, även om hon inte varit med i några diskussioner och bara fått ta del av förslaget på papper inför fredagens pressinformation.
- Men jag tycker det är värt att testa och se hur det faller ut. Vi måste ändå se över kollektivtrafiken om Avesta ska kunna locka till sig nya invånare. Vi har ett guldläge med vår position. Får vi bara till pendlingsmöjligheter för folk så kan vi bli något av ett regionscentra. Då kan vi också få hit kvalificerad arbetskraft vars man eller hustru kan få jobb i närbelägna kommuner dit de kan åka med tåg.

KERSTIN ERIKSSON
023-476 93
kerstin.eriksson@daladem.se

Annons
Annons