Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

men det kommunala bemötandet kan bli bättre

Annons

- Det känns och upplevs som om vi jobbar med rätt saker. Men vi kan bli ännu bättre. Men för den skull behöver vi mer tydlighet i svaren.
Det säger kommunchef Anders Friberg med anledning av den lokala företagsenkät i Avesta som kommunen gjort och som säger att 43 procent är helt eller ganska nöjda med hur kommunen jobbar med näringslivsfrågor idag.

Vid torsdagsmorgonens frukostmöte med ett stort antal företagare i kommunen, presenterades svaren från den e-mejlenkät som kommunen skickade ut i början av året. 360 företagare fick frågorna. 95 svar kom in.
Svaren visar att hälften av dem läser den information Tillväxt Avesta skickar ut. 58 procent tycker att informationen och innehållet i inbjudningarna är intressanta och användbara för företaget. Däremot skulle många företag vilja ha mer utbildning i regler och stöd, information om vad företag kan göra för kommunen, få ta del av framtidsplanerna för Avesta och hjälp med att skapa möten som leder till lokala affärer.

Kompetensutveckling

Spridningen på hur ofta företagarna besöker mötena är stor. Det beror på om de har nytta av eller tycker ämnet är intressant. Men största faktorn handlar om tid.
- Tyvärr! För jag tror att det skulle bli något av en egen kompetensutveckling för många främst småföretagare om de tog sig tid att möta andra och ventilera frågeställningar med dem.
43 procent är nöjda eller ganska nöjda med hur kommunen jobbar med näringslivsfrågor. Företagarnas förslag på hur kommunen kan bli ännu bättre handlar om småföretagarnas behov, besöka företagarna, lobba mot andra institutioner till företagarnas förmån, stödja dem i marknadsföring, använda lokal kompetens och bemöta företagarna på ett bättre sätt.

Tappar servicepoäng

Många anger visserligen att bemötandet är bra men tre procent hävdar att det är riktigt dåligt. I Svenskt Näringslivs ranking har också Avesta de senaste åren tappat poäng på just denna fråga. Det oroar Anders Friberg.
- Här måste vi få en ökad tydlighet. Vad är det som inte fungerar? Är det här något som gäller bara ett specifikt företag eller är det flera som har samma syn på samma företeelse? Företagare kan lämna dessa synpunkter anonymt eller prata med mig personligen. För att kunna fatta rätt beslut måste vi ju få veta mer.
Det betyder också att den här enkäten återkommer. Redan i höst, då man kan utgå från och tränga djupare i Svenskt Näringslivs enkätsvar.
- Men vi på Tillväxt Avesta måste också bli bättre på att tala om vilka vi är, säger kommundirektör Anders Friberg och betonar att företagare ska kunna vända sig direkt till Tillväxt Avesta för att få hjälp med de kontakter de behöver.
Bland övriga frågor som är viktiga för Avestas företagare märks exempelvis infrastrukturen, att kommunen handlar lokalt, attraktiv miljö och profilering men de förväntar sig också en rik fritid, bra utbildning och omsorg, en ren och snygg kommun, snabba handläggningar och en bra skyltning.
KERSTIN ERIKSSON

Annons
Annons