Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Här ligger broar i beredskap - Vägverket ställer upp i kriser

Annons

De kan bygga ihop en 50 meter lång bro på tre dygn. Var som helst i Sverige. På femton lastbilar får hela bygget plats.
På Vägverkets beredskapslager är man alltid redo för en katastrof.

Det är inte många Borlängebor som vet vad som finns i det stora röda magasinet på industriområdet vid ishallen.
Där förvarar man tre broar, tre färjor och 20 bandvagnar. Allt paketerat i byggsatser, som lätt kan lastas på lastbilar och köras vart som helst i Sverige - eller världen.

Fyra stora lager

Lagret i Borlänge är ett av Vägverkets fyra stora beredskapslager.
- Försvaret har gått ner i stödet till samhället. Nu är det vi som nästan helt tagit över krisberedskapen, säger Per-Erik Westman, säkerhetschef på Vägverket.
Broarna och färjorna har man i beredskap om det blir en översvämning eller om en bro har rasat. Bandvagnarna är bra att ha om det blir snökaos. Man kan köra ut sjukvårdare till behövande eller hämta folk som står stilla efter vägarna.

20 bandvagnar

På bara några timmar kan man få ut 20 bandvagnar till ett krisområde. Man ställer dem på lastbilar.
- Jag tror att den här typen av verksamhet kommer att öka med klimatförändringarna, säger Per-Erik Westman.
På beredskapslagret har man även ett antal mobila elverk på hjul.

Hjälp under Gudrun

- När stormen Gudrun kom lånade vi ut elverken till byarna där. Det var till oerhört stor hjälp för de boende.
På gården utanför det enorma magasinet ligger pontoner staplade på varandra. Det är stora flytblock i stål. Med dessa kan man bygga lite olika saker. De kan sättas ihop till en flytbro eller en bilfärja.

Dröm för ingenjörer

- Grejerna här är som ett stort mekano. Det är en dröm för ingenjörer. De älskar det.
Pontonerna användes till exempel när man skulle bygga en ny bro i Dala-Husby utanför Hedemora. Då byggde man en tillfällig flytbro över Dalälven.
- Jag tror att vi räddade en del av samhället. Annars hade nog alla affärerna på ena sidan älven gått i konkurs om ingen kommit över, säger Per-Erik Westman.
Han berättar att det är stor efterfrågan på broarna utomlands. Vägverket har genom Sida-projekt bland annat skickat 12 stycken till Sri Lanka efter tsunamin.
Även Afghanistan har fått lika många. De behövs där eftersom broarna ofta är sönderbombade efter kriget. Vägverket har även fixat broar åt länder i Afrika och fler länder står på tur.

Bistånd

- Jag tror att vi är den enda civila myndigheten i världen som bistår andra länder med broar. I andra stater är det i så fall militären som gör det.
För att kunna nå ut snabbt med sina insatser har Vägverket möten tillsammans med SMHI, Krisberedskapsmyndigheten och Räddningsverket när det är ett oväder på gång.
- Vi är bättre förberedda nu. Vi skulle inte bli lika överraskade som vi blev vid stormen Gudrun.

Får uppskattning

Per-Erik Westman har jobbat på beredskapslagret i nästan 20 år, han tycker om sitt jobb.
- Man får så mycket respons från allmänheten. De uppskattar vad vi gör och förstår att vi gör vårt bästa.
ANNI ALM

Annons
Annons