Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Lokala butiker kan ta revansch med digitaliseringen

/
  • – Man märker att när kunderna kommer in så har de varit ute och tittat på nätet, säger Marina Persson, affärsinnehavare i Borlänge centrum.
  • Jens Levin talade om digitaliseringens möjligheter för små butiker vid mötet med Borlänge Centrumförening.

De lokala butikerna kan ta revansch med hjälp av nätet. Digitaliseringen är inte ett hot mot utan en möjlighet.
Det hävdade Jens Levin som talade vid ett möte med Borlänge Centrumförening.

Annons

– Digitaliseringen är de lokala butikernas stora chans att bli ännu bättre.

Mötet för Borlänges butiksägare och företagare handlade om vilka konsekvenser e- handeln får för de lokala butikerna.

Jens Levin talade om små butikers möjligheter att dra nytta av nätet för att locka kunderna till butikerna och bygga upp kundrelationerna.

Han anser att mindre butiker gör ett misstag när de försöker hänga med i priskonkurrensen från stora kedjor med lågprisalternativ.

– Vi säljer mer än någonsin. Men vi har sämre lönsamhet än någonsin.

Konsumenterna är inte bara ute efter lägsta pris, framhöll han. Inom modebranschen är det bara tjugo procent som tycker att priset är viktigast.

– Människor vill ha en bra deal, men inte alltid bara det lägsta priset.

E-handeln är inte så stor som det framstår utan handeln i butik står fortfarande för 94 procent av köpen.

– Även om e-handeln växer med 20 procent per år så är det en liten bit som växer.

Det är framför allt Smartphonen som har förändrat kundernas köpbeteende, enligt Jens Levin.

Medan ett köpbeslut tas använder 80 procent av alla konsumenter internet för att leta efter varan och hitta en butik som ligger nära.

Det är där lokala butiker har sin chans att synas och marknadsföra sitt sortiment- som inte måste vara exakt detsamma som i butiken.

– Man ska fokusera på att driva folk till butikerna som är ute efter en butik i närheten av där man bor.

Varumärke, nisch, lokal närvaro och lågt pris är faktorer som talar till den mindre butikens fördel. När kunden väl kommit till butiken gäller det för handlaren att skapa en relation, till exempel genom en kundklubb. Butiksägare ska försöka avanonymisera sina kunder, ha koll på vad de handlat och deras kontaktuppgifter, rådde Jens Levin.

Det kan göras enklare än förr med nya tekniska lösningar.

Marina Persson var en av de butiksinnehavare som deltog i Centrumföreningens möte. Hon håller med om en del av det som kom fram.

– Man märker att när kunderna kommer in så har de varit ute och tittat på nätet. Speciellt de yngre, säger hon.

Men hon är inte intresserad av att skaffa nytt kassasystem för att hålla reda på kunderna.

Annons
Annons
Annons