Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Det kan bli tyngre fordon på våra vägar

/
  • Tre personer som driver frågan att tillåta transportfordon upp till 74 ton på Sveriges vägar. Jessica Rosencrantz (M), vice ordförande i riksdagens trafikutskott, Ulf Berg (M), ledamot i miljö och jordbruksutskottet och moderaternas landsbygdspolitiske talesperson och Patrick Magnusson, regionchef i Sveriges åkeriföretag.

Ulf Berg, riksdagsman från Dalarna och Jessica Rosencrantz, vice ordförande i riksdagens trafikutskott, träffade representanter för åkerinäringen i Dalarna under måndagen, för att diskutera näringens syn på behovet av tyngre transportfordon.
– Det här är en viktig fråga för industrin i Dalarna, säger Ulf Berg.

Annons

– Alliansen gjorde en stor utredning under den förra mandatperioden och det finns ett färdigt förslag, men det ligger tyvärr i skrivbordslådan. Den gången var även Socialdemokraterna med på förslaget, så egentligen är det bara att plocka fram det ur lådan, så vi får se vad S säger på torsdag när vi tar upp motionen vi skrivit till riksdagen, säger Jessica Rosencrantz.

I dag får man köra lastbilar på Sveriges vägar som väger maximalt 60 ton, men det vill man nu från moderat håll ändra på så att lastbilarna får väga 74 ton. I Finland exempelvis ändrades den här lagen den 1 oktober 2013 och där får transportfordonen väga 76 ton.

– Att vi inte bestämmer oss för att ha samma gräns som i Finland beror på att i stort sett hela det svenska vägnätet klarar 74 ton. Det enda vi behöver göra, om vi bestämmer oss för 74 ton, är att skylta om en del broar. För övrigt är det inga större hinder, säger Patrick Magnusson, regionchef i Sveriges åkeriföretag mitt.

I den motion som är lagd till riksdagen kan man bland annat läsa följande:

Sverige är EU:s till ytan tredje största land och avstånden är många gånger långa för såväl människor som företag. En stor del av Sveriges export grundar sig på svenska basnäringar såsom skogsbruk och gruvdrift där fungerande lastbilstransporter är avgörande för branschens och Sveriges ekonomiska framgång.

Genom att tillåta tyngre lastbilar kan både kostnader och miljöpåverkan reduceras, utan att det enligt gjorda studier inverkar negativt på säkerheten. Vi måste därför värna den möjligheten eftersom den tydligt stärker Sveriges transportförmåga och konkurrenskraft.

För många företag och branscher är vägtransporter det enda alternativet. Exempelvis skogsindustrin är direkt beroende av lastbilen för transporter från skogen till närmaste järnväg. Genom att tillåta tyngre lastbilar, så kallade High Capacity Transports, kan transporterna effektiviseras på våra vägar. På så vis kan en och samma lastbil transportera mer och antalet lastbilar blir färre. Det leder till såväl minskade utsläpp som ökad trafiksäkerhet.

– Det blir ingen skillnad i längd på lastbilarna som ska klara 74 ton, däremot blir det två hjulaxlar till, så trycket och slitaget minskar på vägen. Miljömässigt kommer vi att tjäna på det här med färre transporter på våra vägar, säger Patrick Magnusson.

– Dalarna är ett industrilandskap, så det här är viktigt för näringen i Dalarna, säger Ulf Berg.

Däremot kommer inte de 74 ton tunga lastbilarna att kunna köras ute i Europa, där gäller 18 meter och 42 ton.

– Där handlar det mer om arbetstillfällen, än att värna om miljön, tillägger Berg.

Annons
Annons
Annons