Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

EU utreder vattenskoterförordningen

Annons

EU utreder nu om den vattenskoterförordning som finns i Sverige hindrar vattenskoterförsäljningen. Det skulle i så fall innebära att Sverige bryter mot de handelsavtal som finns inom EU som reglerar bland annat konkurrens på lika villkor. Men än så länge gäller förordningen och den som kör vattenskoter eller jetski i exempelvis Runn kan fortfarande få böter.

- Om EU kommer fram till att vi inte kan ha den här förordningen så måste den antingen upphävas eller förändras, säger Jonna Carlsson. Hon är jurist på Naturvårdsverket som ligger bakom vattenskoterförordningen.

Men hon säger att EU:s granskning av förordningen inte innebär någon förändring i nuläget. Det är fortfarande bara tillåtet att köra vattenskoter i allmänna farleder, vilket innebär att Strömsholms kanal är det enda stället i hela Dalarna där vattenskotrar får köras.
- Det är ett oklart rättsläge kan man väl säga. Men förordningen gäller tills dess att annat beslutas, säger Jonna Carlsson.

Mattias Persson, ordförande i Falu Jet Racing Club, säger att den vattenskoterförordning som finns i Sverige är konstigt utformad på flera sätt än ur konkurrenssynpunkt.
- En del miljöfolk hävdar exempelvis att en vattenskoter kan köras på grundare vatten än en fritidsbåt vilket gör att man kommer för nära stränderna. Men det stämmer ju inte alls eftersom det är direkt livsfarligt att köra på grunt vatten, säger Mattias Persson.

Han säger att en vattenskoter bör bedömas på samma sätt som en fritidsbåt, vilket också görs i resten av EU. Han säger också att det köpts fler vattenskotrar i år än tidigare år och att det nu är fler än någonsin som kör vattenskoter i Runn.

LINUS HELLERSTEDT
023-47508
linus.hellerstedt@daladem.se

Annons
Annons