Main logo
Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

"Hur många som helst är i samma situation"

– Det finns hur många som helst i Jonatans situation.
Det framhåller lärare och personal vid nationella och individuella programmen på Gymnasiesärskolan i Haraldsbo.

Annons

Det är ofta svårt att hitta både daglig sysselsättning och praktikplatser för eleverna. Eleverna på nationella programmet behöver främst praktikplatser för att kunna komma ut i arbetslivet.

– Vi behöver olika slags praktikplatser. Men det är stopp för praktikplatser, säger Eva Peras, lärare.

LÄS MER: Annonserar efter sysslor på Blocket

Eleverna på individuella programmet behöver i första hand daglig verksamhet när gymnasietiden är slut.

– Vi informerar LSS som säger att det är fullt. Vad vill man med de funktionshindrade i kommunen? säger Ulla Rissveds, lärare.

Det finns mycket kompetens som blir outnyttjad, menar personalen.

– Jag har haft elever som jobbar nu.

LÄS MER: "Kan inte alltid tillgodose önskemål"

De efterlyser mer samverkan kring frågan.

– Man måste förstå elevens behov. Om du erbjuds hela tiden något som inte passar så kan det även för oss "normalstörda" kännas som ett misslyckande. Och för dem finns en bit till, säger Anna-Lena Jahncke, utslussningsansvarig vid Gymnasiesärskolan.

Hon efterlyser bättre förberedelser i god innan eleverna slutar gymnasieskolan. Det är särskilt viktigt då de står i övergången till vuxenlivet med eget boende och sysselsättning. I värsta fall blir de i stället förtidspensionerade.

Annons
Annons
Annons