Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Tungt transportbehov i Falun och Borlänge

Annons

FALUN/BORL.ÄNGE
Falun/Borlänge har ett tungt transportbehov. Här sysselsätter åkerinäringen cirka 2 300 personer.
- Efter en vecka utan lastbilar tar färskvarorna slut, flera stora företag får stoppa produktionen och apoteket får inte fram mediciner, säger Johan Lindström, ny vd för Sveriges Åkeriföretag.

- Det är en hypotetisk situation att all tung lastbilstrafik helt plötsligt upphör en vecka, utan förvarning. Men det kan mycket väl hända på flera områden, till exempel vid en influensapandemi eller ett större elavbrott.

Inga varor på lager

Samhället är så sårbart i dag, inget företag har varor på lager, betonar han.
- Enbart ICA Maxi Borlänge får 110 lastbilstransporter i veckan. Och varje dygn levereras 10-12 lastbilar med lera till Kvarnsvedens pappersbruk, en råvara som man av praktiska skäl inte kan ha i lager.

Färskvarorna tar slut

Redan efter en dag tar mjölken och det färska brödet slut i butikerna och sjukvården får brist på rena textilier och efter 1,5 dygn utan leveranser stannar produktionen i Kvarnsvedens pappersbruk, förklarar han.
De allra flesta lastbilstransporter är lokala; 90 procent av allt lastbilsgods fraktas kortare sträcka än 30 mil och 70 procent kortare än tio mil, betonar han.
- Därför kan man inte heller ersätta merparten av de här transporterna.

200 åkerier

I Falun och Borlänge finns cirka 200 åkerier som sysselsätter över 1 000 personer, och kring detta finns verkstäder, däckfirmor , karossfirmor, företag som bedriver speditions- och terminalverksamhet, berättar han.
- Runt hälften av åkarna har en bil och är kopplade till en lastbilscentral, ungefär som taxi.

Kör energisnålt

Branschen har ögonen på sig när det gäller miljön, säger han.
- Vi jobbar mycket med ekodriving, att köra energisnålt och miljövänligt, till exempel genom dieselsnåla motorer, lägre vikt på bilarna och smartare logistiklösningar.
Vad händer om det blir miljöavgifter på transporter.
- Eftersom merparten av lastbilstransporterna är lokala och inte går att ersätta drabbar en sådan kilometerskatt konsumenterna genom dyrare varor. Så har det blivit i andra länder.

Intervjuat företag

Det är åkeriföretag i länet som intervjuat 12 olika företag från Apoteket AB till Milko Grådö tillsammans med Åkeriföreningen och Mittåkarna för att få en bild av företagens lastbilstransporter.
- Idén och tillvägagångssättet kommer från en undersökning i Storbritannien.
- Det finns alldeles för lite forskning på det här området, säger Johan Lindström.





KRISTINA VAHLBERG
023-47561
kristina.vahlberg@daladem.se








Annons
Annons