Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Lisa Pehrsdotter: Att pixla en bild är inte att mörka

Annons

Nu finns en president som svänger sig med uttryck som ”fake news” (falska nyheter) och ”alternativa fakta” och som verkar ha föresatt sig att kriga med medier (måhända för att undvika granskning av den politik han för, en politik som kanske inte alla gånger vare sig är konsekvent eller har den effekt som han påstår att den har).

Och vi är många som har lite ont i magen och minns kalla krigets helt påtagliga rädsla för att nån av stormakternas mäktiga män skulle trycka på knappen och dra igång ett fullskaligt kärnvapenkrig.

I Europa växer de nationalistiska partierna sig allt starkare på flera håll och i Sverige rullar en valrörelse snart nog igång och där tongångarna kommer att påminna om dem i USA och i Europa.

Vi talade om det, några vänner och jag, häromdagen, det är liksom svårt att låta bli. Oron är så märkbar.

Och vi talade om medierna och vårt ansvar.

Var femte svensk nyhetskonsument misstror medierna, enligt en relativt ny undersökning från analysföretaget Nepa. Vi har en dold agenda, berättar inte allt vi vet, vi mörkar relevant information för att till exempel skydda invandrare eller den politiska eliten, vi gör ”fake news” rentav. Inte sällan kommer kritiken och misstroendet från främlingsfientligt håll.

Var femte svensk, alltså. Det är många.

Och det är givetvis inte alls bra. Och nånting vi måste försöka göra nånting åt.

Därför ställer sig Dala-Demokraten sig bakom Tidningsutgivarnas (vår branschorganisation) treåriga kampanj som drog igång den här veckan och som handlar om mediers trovärdighet. I veckan publicerade vi en första annons och det kommer att komma mer, både fler annonser och andra aktiviteter.

Vi ar varit för dåliga på att förklara vad vi gör, hur vi gör och varför vi gör det.

Annonserna som vi publicerar nu handlar om att ta ansvar. Om varför redaktioner många gånger väljer att pixla en bild, till exempel, eller avstå från att publicera vissa uppgifter, om till exempel en gärningsperson eller ett brottsoffer.

Enligt undersökningen som Nepa gjort använder ungefär hälften av alla nyhetskonsumenter traditionella medier. Andra väljer alltså att ta del av nyheter på andra vis. Men alla säger sig värdesätta opartiskhet och saklighet.

Och det är ju just det som Dala-Demokraten och andra traditionella medier står för. Det är i de etablerade mediehusen som det källkritiska kunnandet är som mest utbrett. Det är där kunskaperna om det journalistiska hantverket är som djupast. Och det är de traditionella medierna som håller sig till det pressetiska systemet, som fungerar som en grund för det dagliga nyhetsarbetet och ger den som känner sig felaktigt behandlad i pressen en möjlighet till upprättelse.

Men vi måste bli ännu bättre på att förklara vad vi gör och varför vi gör på vissa sätt, helt klart.

Vi ska fortsätta att vara källkritiska, redovisa fakta, granska kritiskt och vara relevanta. Vi gör inga ”fake news”.

Det kan du lita på. Och det kanske mildrar magvärken en aning?

Vi blev ändå en aning lugnare där vid middagsbordet.

Annons
Annons
Annons