Main logo
Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Lisa Pehrsdotter: Visa vem du är – med Dala-Demokraten

Bland vissa vänsterorienterade, unga människor i USA har det blivit lite coolt att gå omkring med The New Yorker under armen eller att sitta med näsan i The Atlantic på tunnelbanan.

Annons

Foto: Gunnar Lundmark

Läs vår Plusmärkta journalistik:

Nu går Dalkurds deadline ut – här är alla turer i höstens flytthärva

Johanna lever med bipolär sjukdom: "Jag planerade att ta mitt liv"

Det handlar om att manifestera vem du är; genom att läsa en seriös nyhetstidning när andra ser en berättar du att du är en person som bryr dig om vissa saker och att du därför väljer att läsa just den här tidningen.

I en artikel på den amerikanska nyhetssajten politico.com berättar flera olika amerikanska tidningshus att det går väldigt bra för dem nu, framförallt ökar andelen unga prenumeranter. Och även om de allra flesta av dem väljer ett digitalt abonnemang, finns det alltså vissa som alltså ha en papperstidning hem till brevlådan. Som en markering.

Det handlar om att unga människor i allt högre utsträckning vant sig vid att det faktiskt kostar att få tillgång till kvalitativt innehåll, genom till exempel Spotify och Netflix, och därmed inte heller tycker att det är superkonstigt att betala för nyheter även i digital form.

Läs också: Lisa Pehrsdotter: Det är inte snikenhet som gör att vi tar betalt

Men det handlar också om ett slags anti-Trump-agerande. När USA:s president hojtar om alternativa fakta och kommer med absurda påhopp på journalister som ställer frågor till honom växer behovet av att ha medier som faktiskt rapporterar om vad som händer.

”Nyheter står för vissa värden som du vill förknippas med och det har blivit allt viktigare i det här politiska klimatet”, förklarar Stephanie Edgerly från Northwestern Medill School of Journalism, som studerat unga människors nyhetsanvändande, i artikeln på politico.com. Och i samma artikel konstaterar Sam Rosen från The Atlantic att de fått reda på att high school-ungdomar anser att de signalerar att de är mer kritiskt tänkande när de delar artiklar från The Atlantic på sociala medier, än om de skulle dela länkar från andra källor.

De traditionella medierna står alltså för någonting.

Det visar också flera andra undersökningar. Analysföretaget Audience Project har till exempel frågat människor i USA, Storbritannien och Norden om hur de får reda på nyheter och där dominerar de traditionella mediernas sajter, mer eller mindre i alla åldersgrupper.

Vi står för någonting inte oviktigt.

Dala-Demokraten är en liten sajt i sammanhanget.

Men jag tänker ändå att det på något vis är talande när tv-programmet (tv-tv, alltså) ”Breaking news med Filip och Fredrik” häromdagen hyllade vår chefredaktör Göran Greider för att han har ”glow”, ett slags lyskraft, som han inte haft tidigare, menade de.

Läs också: [+] Greider om Filip & Fredriks hyllning

Så är det plötsligt intressant, i ett sammanhang där politik och nyhetsjournalistik kanske inte stått högst upp på agendan, med en vänsterorienterad chefredaktör som lyser.

Vi är inte så stora, men vi står för någonting.

Och tänk om det kunde bli så att det blir en markör att gå omkring med en Dala-Demokraten på stan. Eller, det räcker fint att bli Plusprenumerant antyda det på Facebook eller Snapchat. Signalera att du är en medveten, kritiskt tänkande person, som håller dig smart med hjälp av oss.

Jag tänker att det är dit vi ska. Göran med glowet och vi andra.

Annons
Annons
Annons