Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

- 350 pallar i timmen till lagret på andra sidan riksvägen

Annons

I går var allmänhet och myndigheter inbjudna till samrådsmöte i Parkskolans matsal.
Spendrups redogjorde för sina utbyggnadsplaner och visade också för första gången upp en skiss över planerna. En iögonfallande, inglasad transportgång till ett höglagret på andra sidan riksväg 50 kan mycket väl bli verklighet.
-- Det här blir som en ny dalaporten, sade miljökonsulten Jakob Fries till åhörarna i matsalen.

Spendrups planerar att utöka produktionen kraftigt och samrådet gällde den ansökning om nytt miljötillstånd som Spendrups troligtvis lämnar in till länsstyrelsen i juni eller juli. Utökad produktion innebär en hel del förändringar på bryggeriet i Grängesberg. I går visade företrädare för Spendrups upp planerna på bland annat höglager, transportgång över vägen, ny personalingång och biogasreaktorer för de personer som samlats.

Biogasreaktor

Men utökad produktion innebär också att mer energi går åt. Enligt kalkylen kommer dagens förbrukning på 57 megawattimmar per år att stiga till 135 megawattimmar per år. Samtidigt planerar Spendrups för att 20-50 procent av framtidens energi ska komma från förnyelsebara källor, vilket kan jämföras med dagens 11 procent. Företaget hoppas mycket på en biogasreaktor som ska bränna biprodukten drav som blir över vid tillverkningen. I dag transporteras draven till Skåne där den används som djurfoder.

Lite av tågtransporter

Punkten transporter skapade en del tyckanden i publiken. Spendrups förklarade att transporterna bara skulle öka med två gånger trots att produktionen blev tre gånger så stor. Förklaringen ligger i en frångång från dagens glasflaskor som returneras till bryggeriet i backar - till en liten petflaska som förstoras i en speciell maskin på bryggeriet.
Men några tågtransporter verkar inte vara inom räckhåll. De stora livsmedelskedjorna kräver leverans inom 24 timmar och det medger inte transportering med dagens tågsystem.
-- Ni kommer att få konsumenterna på er när det kommer krav på att produkterna ska klimatmärkas, menade en man i publiken.
Järnvägstrafikens konkurrenskraft är en fråga som måste upp till politiker på riksnivå menade en annan i salen.

När startar byggnation?

Någon byggstart ville företaget inte ge besked om. Företaget kunde dock avslöja att det handlar om etappvisa utbyggnationer, men att en byggnation av ett låglager förmodligen måste till redan nästa sommarsäsong, och att dravförbränningen också ligger nära till hands.
En kvinna i salen undrade om investeringarna skapar nya jobb. Logistikchef Jörgen Forsberg ville inte lova något, men ändrade sig sedan och sade.
-- Det är klart att investeringar för 1,3 miljarder borde ge arbetstillfällen.
ANDERS BJÖRKLUND

Annons
Annons