Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Företagsklimatet rankas och visar bättre resultat

Annons

Företagsklimatet i Ludvika har blivit något bättre.
Åtminstone om man får tro Svenskt Näringslivs senaste enkät. Enligt företagarnas sammanfattande omdöme är företagsklimatet godtagbart och chanser finns att Ludvika lämnar den bottennotering som kommunen intog vid 2006 års rankning.
Det slutgiltiga svaret kommer när rankningen presenteras i maj.

Svenskt Näringsliv har sedan 1999 gjort undersökningar beträffande företagsklimatet i landet. Vid 2006 års undersökning intog Ludvika kommun en bottennotering i den ranking som byggde på enkätsvaren. 287:e plats bland landets kommuner, trea från slutet.
Under september-december 2007 gjordes den senaste enkätundersökningen som för Ludvikas del innebar att 120 lokala företag svarade på enkäten.

Visst hopp

På fredagen presenterade Carl Ström, regionchef vid Svenskt Näringsliv, resultatet av enkätsvaren för representanter för kommunen och det lokala näringslivet. Dock utan ranking då den ännu inte sammanställts.
Enkätsvaren inger visst hopp om att företagsklimatet har förbättrats i Ludvika.
- Jag gör bedömningen att Ludvika har goda chanser att förbättra sin ranking. Men det beror mycket på resultatet av enkäterna i övriga kommunen, säger Carl Ström.

Godtagbart

Sammanfattningsvis visar svaren att kurvan för Ludvika pekar något uppåt. Från att ha legat en bra bit under godtagbart till precis godtagbart.
Ungefär samma utveckling har företagarnas syn på kommunala tjänstemäns attityd till företagande gått. Och kommunens service till företagen har blivit marginellt bättre, men ligger fortfarande under godtagbart.
Däremot visar kurvan beträffande företagens syn på politikers attityder till företagande en nedåtgående trend jämfört med undersökningen 2006.

Industritradition

Det går att läsa ut en hel del av undersökningen. Klart är emellertid att den ger en fingervisning om att Ludvika alltjämt ligger ”risigt” till.
- Ludvika har blivit bättre men är inte bra, sammanfattar Carl Ström.
Kommunens näringslivschef, Lars-Åke Josefsson, är dock av en lite annan uppfattning.
- Jag tycker vi är duktiga, vilket flera företagsledare och andra undersökningar vittnat om. Men vi är kanske inte bra på att tala om att vi är bra. Ludvika har en bra industritradition, men en sämre handelstradition och den kan vi jobba mer med, säger han.
En sak är emellertid Ström och Josefsson överens om. God dialog och kommunikation mellan företagare, politiker och tjänstemän behövs för att företagsklimatet ska förbättras.
Carl Ström berättar också att han fått signaler från företagare i Ludvika att kontakterna med kommunen fungerat bättre under senare år, med först Torbjörn Hammar och nu Lars-Åke Josefsson som näringslivschefen.

OVE ANDERSSON

Annons
Annons