Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

- Konsumentvägledaren om att tänka till före ett köp

Annons

Se till att du vet vad som ingår i ett avtal eller köp.
Det rådet ger Gunnel Eriksson som är konsumentvägledare för Ludvika och Smedjebacken.
I fjol hade hon 805 ärenden och frågor på sitt bord.

Gunnel Eriksson är gemensam konsumentvägledare för Ludvika och Smedjebacken. Hon har sitt kontor i Smedjebacken, men Ludvika kommun köper konsumentvägledartjänster från Smedjebacken.
-- De 805 ärendena är ganska så jämnt fördelade på de två kommunerna, förklarar hon.

Gör ett avtal

Ärendena för boende och hantverkstjänster är flest. Det är viktigt att göra tydliga avtal och använder du ett RO-formulär när du gör ett avtal med hantverkare (Finns på konsumentverkets hemsida) så kan du undvika flera fallgropar. RO-formuläret täcker in viktiga punkter. Bland annat:
- Priset på tjänsten. Antingen fast pris, eller pris per timme.
- Omfattningen av tjänsten.
- Tidsperioden. När jobbet ska påbörjas och när det ska vara klart.
-- Vi är ofta inte riktigt tydliga i vad tjänsten ska omfatta, säger Gunnel Eriksson.
-- Det är ofta så att folk har haft hantverkare hemma hos sig, och sedan när räkningen kommer så hade man ingen aning om att det kunde bli så dyrt. Och många hantverkare är tidsoptimister. Jobben kan dra ut på tiden, fortsätter hon.

Besikta huset

Folk vänder sig ofta till henne efter husköp. Det kan gälla brister i huset som man inte visste om på förhand. Därför råder hon till besiktning. Speciellt om det gäller äldre hus. Kontrollera så mycket du kan innan köpet. Kolla så att:
- Huset inte är fuktskadat.
- Eldstaden är okej. Skorstenen kan vara otät.
- Vattenrören, expansionskärl fungerar som de ska.
- Elledningar är okej.
-- Det har varit sådan efterfrågan på hus och budgivningen är ofta snabb. Det har gjort att folk har gått med på högre priser och de har kanske inte kontrollerat huset först.
Gunnel Eriksson säger att många missnöjda kunder vänder sig till mäklaren med sitt missnöje.
-- Många tror att mäklaren har en större roll än den egentligen har. Men folk upptäcker att mäklarens roll är ganska liten.
-- Jag är glad när folk ringer i förväg och hör vad de ska kolla, fortsätter hon.

Varudeklaration

Fordon och transport är den näst största kategorin hos konsumentvägledare Gunnel Eriksson. Här ryms bland annat missnöje med bilreparationer och frågor kring bilköp.
-- Det är samma sak som med hus. Det gäller att undersöka innan man köper. Och upptäcker man fel så kan man ju förhandla ner priset sedan.
Kontroll är viktigt eftersom konsumentköplagen inte gäller vid bilköp från privatperson. Köper du däremot av en bilhandlare så ska handlarna ha en varudeklaration väl synlig på bilen. Deklarationen ska visa bilens säkerhet (Stomme, bromsar, styrsystem med mera.), men för bilar som kostar över 15000 kronor (och som har gått över 100 mil) så ska också bilens kondition finnas redovisad (Växellåda, koppling, kylsystem med mera.). Deklarationen ska sitta på bilens ruta eller, om bilen står utomhus, väl synlig inne i bilen
-- Men en del bilhandlare kan vara lite dåliga på att ha deklarationen väl synlig, säger Gunnel Eriksson.

Rädd om namnteckningen

Avtal via telefon är också något som folk vänder sig till konsumentvägledaren om.
-- Man tror att det är enklare att krypa ur ett avtal än det är. Man ska vara rädd om sin namnteckning.
Slutligen slår Gunnel Eriksson ett slag för konsumentverkets hemsida. Där finns mycket nyttigt, bland annat elpriskollen och telepriskollen. Där kan tusenlappar finnas att tjäna för den som väljer rätt elhandlare.

ANDERS BJÖRKLUND

Annons
Annons