Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

- lärare ser förbättringar när barn lär sig matte genom praktik

Annons

På Nyhammars skola lär sig barnen matte genom praktiska övningar.
Mattens olika områden förs in i ämnen som slöjd, musik, svenska och bild - och i berättelsen om landet Matematica får barnen hjälpa till att lösa problem som varelserna i sagolandet stöter på.
- Vi ser att barnen lär sig bättre när de får uppleva matten med flera sinnen, säger Carina Hoxell Klein-Vorholt som är lärare på Nyhammars skola.

Nästan varje vecka går barnen i Nyhammars skola till sin skolskog som ligger vackert vid Bartjärn. DD fick följa med en dag när det var dags för barnen att lära sig om mått. I berättelsen om landet Matematica, som lärarna på Nyhammars skola dramatiserar, hade Grizelda och de andra häxorna slarvat med måtten när de skulle göra ett hopkok. Det hela slutade med att det började växa långa gröna strån från häxornas ögonbryn.
- I landet Matematica ska eleverna hjälpa häxorna att lösa sina problem, förklarar Hoxell Klein-Vorholt.

Det abstrakta blir konkret

Eleverna jobbar med enheter och begrepp inom områdena längd, vikt, volym, avstånd och geometri.
- Om man jobbar med språket, bilder och utför handlingar så vet vi i dag att man lär sig matte bättre. Det behövs variation. Fastän matte är en abstrakt kunskap, så går det att beskriva verkligheten med den. Och det är viktigt att finna övergångar mellan det abstrakta och det konkreta. Att jobba med enheter på det sättet som man gör på Nyhammars skola är väldigt bra, säger Eva Taflin som är lektor i matematik/didaktik på Högskolan Dalarna.

Mått och vikt

Väl i skolskogen gick barnen runt på olika stationer med övningar för att lära sig om volymenheter som liter, deciliter och centiliter, men de fick också jämföra volymerna med vikt. Barnen fick frågor och uppgifter av lärarna och vid en station träffade DD några elever och läraren Barbro Greijer som satt kring ett bord med vågar och vikter. I en bägare på en jämviktsvåg fanns en liter vatten upphällt.
- Hur mycket väger en liter vatten? frågar Barbro Greijer.
När barnen fått fram svaret på frågan börjar en av pojkarna plocka i tio stycken hekto-vikter, eftersom det är vad som krävs för att det ska bli jämvikt på vågen igen.

En boll av hexagoner

Mattepedagogiken verkar kul och samtidigt får barnen motion under den 1,5 kilometer långa promenaden till naturupplevelserna i skogen. Den här dagen använde klassen ett speciellt mäthjul för att mäta avståndet till skogen.
Och runt de praktiska problem som blir vid övningarna uppstår ett samtal mellan barnen, och mellan barnen och lärarna berättar Carina Hoxell Klein-Vorholt.
- Det är det matematiska samtalet vi vill gynna genom den här pedagogiken, säger Hoxell Klein-Vorholt.
Hon och de andra lärarna upplever att barnen lär sig mer genom att praktiskt tillägna sig kunskaperna.
Hon exemplifierar detta med en händelse som inträffade runt ett matsalsbord långt efter att barnen jobbat med geometriska figurer. En boll hade försvunnit och en av fröknarna frågade hur bollen såg ut. Pojken som fick frågan funderade en stund på hur han skulle beskriva bollen.
- Men istället för att säga vilken färg det var på bollen, så förklarade pojken utseendet med att bollen var uppbyggd av hexagoner.
- Ju tidigare vi för in de olika begreppen naturligt, desto bättre är det, säger Hoxell Klein-Vorholt .
ANDERS BJÖRKLUND
FOTNOT: En hexagon är ett slags sexhörning, och sådana mönster är vanliga på fotbollar.

Annons
Annons