Main logo
Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Riksväg 70 ersätter E16 - Sälen vinnare i länsplanen

Länsplanen för nyinvesteringar av vägnätet i Dalarna landar med flyget i Malung-Sälens kommun. Trots att E 16 lyfts ur planen så får Malung-Sälen mer än hälften av de planerade väginvesteringarna på 820 miljoner kronor.

Annons

MER LÄSNING FÖR DIG SOM PLUSKUND

Sofia en av 121 som klarade Vasaloppstrippeln i år

Landshövding Ylva Thörn delade ut pris till årets ängsbrukare Lena Lindh

Nya markundersökningar efter garveribranden i Malung

129 miljoner satsar Region Dalarna i länsplanen för att byga om vägen vid Sälens blivande flygplats.

Huggsexan om pengar till bättre vägar är i fullgång. Region Dalarna jobbar nu med Länsplanen för åren 2018-2029. I den planen är Malung den stora vinnaren när det gäller vägsatsningar.

Tre stora vägprojekt berör fjällkommunen. Överst på listan och först att byggas är LV 1053 förbi den planerade flygplatsen i Rörbäcksnäs. 129 miljoner kronor är avsatta för att bygga vägen runt flygplatsen. Byggstart för den vägsträckning är planerad till 2018 och ska pågå i tre år. Det innebär att vägen inte kommer att vara klar när flygplatsen ska öppnas 2019.

2020 föreslås nästa stora vägbygge starta i Malung-Sälen, när Rv 66 Ö Tandö-Bu ska byggas om för en kostnad av 136 miljoner kronor.

Det tredje vägprojektet i Malung-Sälen berör även Älvdalens kommun och till en mindre del Mora, det handlar om Vasaloppsvägen från Sälen-till Oxberg. Kostnaden för den vägen är beräknad till 210 miljoner kronor med byggstart 2021.

Ytterligare en väg, Rv 66 från Smedjebacken till länsgränsen ska byggas om för 200 miljoner kronor med byggstart 2023.

Riksväg 70 söder om Idre i påsktrafik.

I den bortre delen av länsplanen, 2025-2029 finns tre nya vägprojekt med. Det är riksväg 70 Särnaheden-Idre, 80 miljoner, Rv 69 Uppbo-Trollbo, 21 miljoner och riksväg 69 Vika-Hosjö 34 miljoner kronor.

På minuskontot finns nu ett frågetecken och det är E16 förbi Yttermalung. Den har lyfts ur länsplanen av två skäl. Dels av kostnadsskäl då vägen beräknas bli betydligt dyrare än de 207 miljoner som tidigare beräknats. Kostnaden beräknas nu till 350 miljoner kronor. Ett anat skäl att lyfta ur vägen är att vägens status förändrats från att vara riksväg till europaväg, därmed ska den hanteras i den nationella transportplanen.

Vid sidan om nyinvesteringar så kommer två viktiga, men mindre projekt att inledas redan 2018, det är LV 1000 i Orsa 15 miljoner och Lv 635 Halvarsgårdaerna-Tolsbo-Tunet, 28 miljoner.

Två genomfartsprojekt är genomfart Mora, 200 miljoner och genomfart Ludvika, 12 miljoner. När det gäller Moras genomfart finansieras den till största delen genom den nationella planen.

I länsplanen avsätts också 111 miljoner kronor till gång- och cykelvägar.

Utanför länsplanen så genomför också Trafikverket en stor satsning på upprustning av järnvägen från Rågsveden till Malung för 46 miljoner kronor. Sedan satsas det lokalt 40 miljoner på sträckan Malung-Malungsfors, men med ett bidrag på 22 från "Klimatsteget".

Annons
Annons
Annons