Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

"Det blir svårt att bedriva en vettig trafik"

Annons

Västerdalsbanan håller inte måttet och är i stort behov av en upprustning.
Det är nog de flesta aktörer överens om.
Nu har Banverket beslutat att från och med i december i år sänka högsta tillåtna hastighet från 100 kilometer i timmen till 80 kilometer i timmen för persontrafiken.

– För oss betyder det att vi kommer att få svårt att bedriva en vettig trafik, säger Mats Gustavsson, operativ chef på Tågkompaniet.
Han menar att det i praktiken innebär att restiden blir mellan en kvart och tjugo minuter längre mellan Borlänge och Malung. Det betyder även att det påverkar hela tidtabellen längs banan då man till exempel måste tidigarelägga avgångar för att hinna ned till tågavgångar i Borlänge.
Han menar att Tågkompaniet inte har några mandat att uttala sig om bandelens dåliga standard. Men han tycker ändå att alla rälsbrott och att man nu väljer att sänka hastigheten talar sitt tydliga språk.
– Det finns ju ett stort engagemang lokalt, men problemet är att banan fortsätter att förfalla, säger Mats Gustavsson.
På Banverket bekräftar man att man fattat ett beslut om att sänka hastigheten på Västerdalsbanan.
– Banan är eftersatt i underhåll och beslutet att sänka hastigheten handlar om att behålla trafiksäkerheten, säger Claudio Skubla, pressinformatör på Banverket.
Det mest akuta i dagsläget handlar bland annat om att byta ut slipers mellan Vansbro och Borlänge.
– Det är så här det ser ut och Banverket har ju en budget där man får prioritera mellan olika satsningar, säger Claudio Skubla.
Lokföraren Leif Lindström från Borlänge har i många år kämpat för en upprustning av bandelen. Han menar att stundens allvar är ett faktum och att det nu är dags att sätta spettet i marken och rusta upp bandelen mellan Repbäcken och Malung.
Han menar också att det brinner i knutarna och att det egentligen inte finns tid för ytterligare en utredning. Bara det faktum att det i dag går tågtrafik på räls från slutet av 1800-talet tycker han talar för sig själv.
- Egentligen har jag inget emot att man gör ytterligare en utredning, men nu är det inte A 4-ark utan spett och spade som gäller om banan ska överleva, säger Leif Lindström.



LEIF OLSSON
0281-713 43
leif.olsson@daladem.se

Annons
Annons