Main logo
Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Provtåg på plats testade bangård

/
  • Fr v Hans Unander och Ingemar Nyman i den kommunala arbetsgruppen, Fiskarhedens vd Olle Larsson samt Pelle Bjurman och Sven Lindström från tågoperatören Rush Rail framför provtåget på bangården i Malung.
  • Testtåget som provade Malungs bangård inför höstens nypremiär för godstrafik från Malung.

Inom en månad planeras det första tåget avgå i den nya godstrafiken på Västerdalsbanan från Malung. På måndagen var ett provtåg från operatören Rush Rail uppe i Malung och testade bangården.

Annons

– Det här ser bra ut och det är ett mycket intressant. Genom åren på järnvägen har jag varit med om att försöka rädda trafik på Västerdalsbanan flera gånger.

– Men den här gången ser det ut att det kommer att lyckas, säger produktionsplanerare och säkerhetschef Sven Lindström på Rush Rail AB.

På plats fanns också vd Olle Larsson från Fiskarhedens sågverk, som är den avgörande pusselbiten för att godstrafiken nu öppnas på nytt, bara ett halvår efter att Trafikverket beslutade att bandelen skulle läggas ner.

– Det är mycket glädjande att vi kommit så här långt. Nu känns det som att vindarna blåser med oss och att vi kommer att lyckas, även med att få i gång tågtransporter från terminalen i Malungsfors, vilket är vårt mål, säger Olle Larsson.

Med trolig start vecka 40 kommer det till en början att fyra dagar i veckan gå ett 240 meter långt godståg lastat med sågade trävaror från Fiskarheden och på väg ut i världen.

Sågverket säljer mer än 90 procent av sin produktion på export och har sina största marknader i Nordafrika dit halv produktionen går.

För att på sikt kunna öka produktionen och vara konkurrenskraftigt är det viktigt för Fiskarheden att ha bra och effektiva transportmöjligheter.

Att ha lastningen vid bangården i Malung är en provisorisk lösning i avvaktan på att banan kan öppnas till den nedlagda terminalen i Malungsfors.

Det lastningsområde som gjorts i ordning i Malung medger att man kan köra godståg med högst nio vagnar.

Ett sådant tågsätt är drygt 240 meter långt och lastar cirka 1 000 kubikmeter, motsvarande vad 15 långtradare fraktar.

– Till en början kommer vi att köra tågen till vår nuvarande utskeppningshamn i Orrskär utanför Söderhamn. På sikt kan ett alternativ vara att skeppa ut från Uddevalla, säger Olle Larsson, synbart nöjd med vad han såg vid besöket på Malungs bangård där förberedelser inför tågpremiären pågår för fullt.

När och om godstrafiken kommer i gång från Malungsfors kommer tågen att kunna bli 18 vagnar långa, närmare 500 meter och då blir lönsamheten bättre.

Samtidigt som testtåget kom på plats påbörjade Trafikverket en upprustning av bangården i Malung och Västerdalsbanan.

Flera tusen slipers kommer att bytas ut under de närmaste veckorna, innan det första Fiskarhedentåget tuffar iväg söderut, med last ut i världen.

Annons
Annons