Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Terminal på Västerdalsbanan snart redo

/
  • Timmerterminalen i Malungsfors kan gå mot en ljusnande framtid. Kommunen har under sommaren rensat bort den skog som tidigare växt upp i banområdet.
  • Så här såg det ut på försommaren vid timmerterminalen.

Timmerterminalen i Malungsfors var dold i djungel, men nu har den lyfts fram i ljuset igen.
– Kommunen har fått tillstånd av Trafikverket att ta bort ris och skog som växte på banområdet, förklarar kommunalrådet Kurt Podgorski, det som förhoppningsvis också ska leda till ett bevarande av järnvägen till Malung.

Annons

Persontrafiken har försvunnit på Västerdalsbanan och hela sträckan var hotad då även rälsen riskerade att rivas upp.

Nu jobbas det för att rädda banan och det genom att åter öppna den gamla timmerterminalen i Malungsfors.

– Vi har bildat ett terminalbolag tillsammans med skogsnäringen och en funktionsutredning som ska visa vad som krävs, ska komma i höst, förklarar Kurt Podgorski.

Det stora terminalbolagets mark ägs av kommunen och även där har marken nu rensats, medan det är Trafikverket som ansvarar för banområdet, som nu tillåtit kommunen att även rensa banområdet.

– Numera är tongångarna från Trafikverket mycket mer positiva, inte minst sedan vi bildat ett terminalbolag.

Det som kan bli aktuellt är att sträckan från Malung upp till Malungsfors blir ett kommunalt industrispår, men Podgorski ser goda möjligheter till ett samarbete med Trafikverket för den delen av sträckan.

– Det viktigaste är att inte rälsen rivs upp och kan vi nu få till godstrafik så blir banan kvar, säger Kurt.

Samtidigt har Trafikverket nyligen asfalterat över spåret vid Mobyn, strax söder om Malungsfors.

– För egen del tycker jag det kändes underligt, men trafikverket har förklarat att när banan ska öppnas måste ändå den vägkorsningen göras i ordning med rätt underlag.

Men nu är åtminstone själva terminalen rensad från skog och sly.

Annons
Annons
Annons