Main logo
Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Så ska Morakniven bli förstavalet för ännu fler

/
  • Moraknivens modeller delas nu in i tre pris- och kvalitetsklasser. VD Arne Grahn visar den klassiska kniven, som är billigast. Utvecklings- och teknikchef Henrik Eriksson visar ett exempel ur mellanklassen och marknadschef Thomas Eriksson håller i en kniv ur högsta klassen, som har bättre grepp och olika specialblad. - Men det är samma stål i alla, FOTO: JENNIE-LIE KJÖRNSBERG

Annons

Nu får endast en äkta Morakniv kallas för Morakniv. Namnet har äntligen fått varumärkesskydd.
Tillverkaren Mora of Sweden tror att detta underlättar i den ständiga kampen mot plagiat och satsar nu på att växa ännu mer.
- Helt klart kommer vi att ta marknadsandelar, säger Arne Grahn, vd för Mora of Sweden.

Mora of Sweden är klart störst på knivmarknaden men måste hela tiden försvara sig mot billiga kopior.
- Vi har nyligen stoppat en stor svensk kedja från plagiat som de tillverkat för egen räkning i Asien, säger Arne Grahn.
Patent- och registreringsverket har tidigare inte velat skydda begreppet Morakniv men ändrade sig i september. Då hade företaget tryckt på PRV sedan 2005, när Mora of Sweden bildades ur sammanslagningen av KJ Erikssons och Frosts knivfabriker.
- I den här stenhårda globala konkurrensen är det viktigt att ha ett starkt varumärke. Morakniven är det starkaste varumärket i branschen - det vågar jag påstå, säger Arne Grahn.
Nu när varumärket är skyddat, satsar Mora of Sweden på att utveckla det mer. Märket Morakniv sätts på knivar till jakt, fiske, bygg och hantverk.
Samtidigt plockas ett anrikt varumärke upp igen, efter fem års träda. Knivar för kök och slakterier får namnet Frosts.
- Vi tycker att Morakniven hör hemma inom hantverk och fritid för den är lite mer robust, medan Frosts passar bättre in på den kliniska sidan med livsmedel, säger Arne Grahn.
Detta sortiment får en rejäl rensning. 530 av 860 modeller tas bort, vilket väntas ge effekter på ekonomin.
Företagets isborrar fortsätter att kallas Mora Ice.
- Helt klart kommer vi att ta marknadsandelar nu när vi har ett komplett sortiment, säger Arne Grahn, men tillägger att det förstås också beror på hur det går för branschen i stort.
Mora of Sweden har dock klarat lågkonjunkturen relativt väl. En handfull personer fick sluta i fjol men företaget slapp lägga varsel. Omsättningen sjönk från 124 miljoner kronor år 2008 till 113 miljoner i fjol, men vinsten blir ändå större. Arne Grahn vill inte offentliggöra några siffror än men säger:
- Vi kommer att göra det bästa resultatet sedan sammanslagningen.
I dag arbetar 111 personer plus ett 20-tal robotar i Mora of Sweden. Trenden är färre människor och fler robotar i produktionen. Den klassiska kniven tillverkas i princip enbart av maskiner.
- Ingen människa rör den förrän vid packningen. Den långsiktiga strategin är att automatisera så mycket som möjligt. Vi ska kunna slåss med vem som helst i världen, säger Arne Grahn.

JENNIE-LIE KJÖRNSBERG
023-476 82
jennie-lie.kjornsberg@daladem.se

Annons
Annons
Annons