Main logo
Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Vårdstrid rasar i Rättvik

/
  • En juridisk strid rasar nu mellan Rättviks kommun och det privata hemtjänstföretaget Dala Care. Bilden är inte från Rättvik.

I september förra året hyllades Dala Cares ägare, Fardosa Andersson, som årets Nybyggare i Dalarna för sitt framgångsrika företagande.
Två månader senare rev kommunen avtalet med företaget på stående fot.
– Då rådde rena kaoset och kunder fick inte hjälp, säger före detta anställda till DT.

Annons

"Vårdskandalen" – som nådde sin peak den 14 november förra året i och med att kommunen först muntligen och sedan skriftligen, på stående fot och med omedelbar verkan, sade upp kontraktet med hemtjänstföretaget Dala Care – började redan våren 2014.

Problemen visade sig då, enligt kommunen, i att Dala Care i maj, när företaget endast hade ett fåtal "listade kunder", saknade verksamhetsansvarig.

Ett faktum som kommunen såg som ett brott mot avtalet, och senare påtalade vid flera tillfällen.

I augusti tog Dala Care över företaget Best Hem Service, BHS, och fick därigenom i ett slag ett stort antal kunder då BHS patienter valde att lista sig hos Dala Care.

Under sensommaren och hösten eskalerade, enligt kommunen, problemen i Dala Care, för att i mitten av november bli fullständigt ohållbara.

Den verksamhetsansvarige som Dala Care anställt den 22 september fick den 11 november avsked på stående fot av Fardosa Andersson.

Då socialförvaltningen, kort därefter, gjorde ett oanmält besök den 14 november framkom, enligt kommunen, stora och akuta brister i verksamheten.

Samma dag bedömde Gemensamma LOV-nämnden att det förelåg en omedelbar fara för kundernas liv, säkerhet och hälsa och ett beslut togs om att omedelbart häva avtalet med Dala Care.

Socialchefen Anna-Lena Hållmats Bergvik verkställde hävningen, först på plats hos Dala Care och sedan skriftligen.

Kommunen ansåg sig tvingad, som ansvarig för de äldres säkerhet, att omedelbart gå in och ta över verksamheten för att säkra upp situationen. Kommunen satte bland annat in egen personal, egna fordon och hyrde in ytterligare fordon som behövdes för att lösa den akuta situationen.

– Bristerna var helt enkelt så allvarliga att vi var tvungna att göra något omedelbart, säger det i år nyinrättade socialutskottets ordförande Fredrik Ollén (M) och konstaterar:

– Jag kan inte se hur vi skulle ha kunnat agera annorlunda. Kommunen har det yttersta ansvaret och vi var tvungna att värna om "brukarnas" säkerhet och hälsa.

Kommunen anser sig ha en gedigen dokumentation av omfattande, och stegrande, missförhållanden i företaget Dala Care. Missförhållanden som de ansåg vara så allvarliga att både de äldre kundernas och personalens liv och hälsa sattes i fara. (Se faktaruta)

Bilden av totalt kaos, i Dala Cares verksamhet, bekräftas också av anställda som tidningen har varit i kontakt med.

– Vi förstod att det skulle gå åt helvete. Klagomålen vällde in och anhöriga ringde om att äldre kunder inte fick hjälp, berättar de och fortsätter:

– Företaget, och Fardosa Andersson, hade noll koll. En del kunder fick inte medicin i tid och en del var inte ens med på schemat. Det fick vi själva försöka rädda upp i sista stund.

Trots att de anställda hävdar att de inte fått betalt för de timmar de gjort, och dessutom har tvingats använda egna bilar utan att få ersättning, så är de fortsatt positiva till LOV, där kunderna kan välja privata "utförare" av hemtjänst.

– Vi vill att LOV ska finnas kvar, men verksamheten måste skötas så att det blir bra för kunderna, säger de och konstaterar:

– Det finns så många oseriösa lycksökare som försöker att sko sig...

Fotnot: De anställda fick i förhandlingar mellan Kommunal och Almega ut en del av den lön de anser att de hade rätt till, men långt ifrån vad de begärt.

Annons
Annons
Annons