Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

50 år sedan första PV 544 rullade av volvobandet i Göteborg

Annons

- Din Audi blir aldrig någon veteran.
Det säger Kennet Jonsson ägare till en halvsekelgammal Volvo PV 544. Han syftar på reporterns nära 50 år yngre Audi A4. För att understryka ytterligare dunkar han med knogen på PV-taket så ett dovt ljud uppstår i plåten. Dels var PV lätt att förstå tekniskt. Dels var plåten rejäl. Där finns hemligheten till att PV:n rullar ännu.

Kenneth Jonssons, Mikael Göthbergs och Kaj Hansens 544:or rullar ännu och det är anledning att fira. På måndag ska de äta PV 544-tårta. Det är då exakt 50 år sedan den första 544:an rullade av produktionsbandet på Volvo i Göteborg.
- Egentligen var det Amazonen som alla väntade att skulle ta över, säger Kaj Hansen, PV-entusiast från Smedjebacken. Istället överraskade Volvo med en moderniserad PV.
Nu har Hansen fått sällskap av Jonsson och Göthberg från Söderbärke som PV-entusiaster.
De tre ställer nu till födelsedagskalas för den lilla äggformade bilen som dagens vuxengeneration växte upp med.
Det här är en mekaniknostalgiker som älskas för dess detaljer. Navkapslar och Volvomärken och formen på kaross.
Den tårta som man ska äta är naturligtvis prydd med en bild av 544:an modell 1958. Det är en bild av Göthbergs Volvo.

Stor kärlek

Det är stor kärlek till PV och dess detaljer som ligger bakom. Som inledningsvis nämndes är de byggda för att hålla med en teknik som är lätt att förstå.
- När alla väntade på Amazonen valde Volvo att modernisera den gamla PV:n. Det var givetvis för att den sålde så bra. Ett försäljningsargument finns på en dekal på Jonssons bil.
Dekalen förkunnar stolt ”Volvo PV 544 - en bekväm familjebil med sportbilsegenskaper”.
Vad mer kunde en bilägare önska sig. Det var en då 75 hästars B18 under huven. Den första PV 544 hade en B16 med 60 hästars motor. PV:n var en karaktärsbil på de svenska vägarna under 50-talet och en bil som kanske också var många bilägares första fordon.

Modernare

PV 544 var en modernare version av den tidigare lika populära 444, som 1958 hade 14 år på ”nacken”.
Den modernare 544:an hade breddad vindruta fram och bakfönstret hade en vidare öppning. Bakljusen hade blivit större.
PV:n skulle bli långlivad. Inte minst på grund av B18-motorn.
- Den var lättrimmad för den hade separata insugnings- och utblåsningsportar. Volvo fick faktiskt ett dilemma. När de skulle lägga ner produktionen så vann Tom Trana Safarirallyt i den, säger Kaj Hansen.

Dyra delar

Kaj Hansen och hans båda kompisar Mikael och Kenneth kan fördjupa sig i tekniska detaljer och Volvons historia. Hur länge som helst. Volvo PV är långt ifrån död. Trots att produktionen är nedlagd. Nya reservdelar finns fortfarande kvar.
- Det finns praktiskt taget allt utom chassit att få tag i, säger Kenneth Jonsson. Det är ju inte billigt förstås. en ny skärm kostar 7 000 kronor.
Å andra sidan är inte en begagnad PV billig heller. Ett något så när välhållet exemplar går på 45 000 till 50 000 kronor.
Visst finns det anledning att fira en sådan.

Annons
Annons