Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Klassiker i mahogny klar för böljan efter tio år

Annons

En Petterssonbåt på 9,5 meter i ett vagnslider i Gubbo. Den ser lite malplacerad ut i blänkande mahogny i vagnsskjulet. Rätteligen borde den stå i en utställningshall eller ännu hellre glida fram i Stockholms skärgård. Men det är där i Gubbo den står. Ett tio års fritidsarbete i mahogny, teak och Oregon pine.

Det är i Stockholms skärgård hon hör hemma och i en annan tidsålder. Den första hälften av 1900-talet var en Petterssonbåt lyx i ädla träslag i skärgården och de var dessutom snabba.
- Pettersson byggde båtar till både smugglare och polis, skrattar Björn Persson som nu byggt sin egen.
Anledningen till att det blev en Petterssonbåt var att familjen blev större. Tidigare hade han renoverat en snipa. Snipan fick gå och drömmen blev en halvsalongs Pettersson. Ritningarna fanns att hämta på Sjöhistoriska museet.
Det var nu ganska exakt tio år sedan bygget påbörjades i Stockholm. En del av sanningen bakom varför det blev en Pettersson är att Björn Persson är möbelsnickare. Den eleganta finishen är väldigt mycket en ”möbel” som skulle kunna pryda vilken salong som helst. Om salongen är tillräckligt stor.

300 000 för virket

Båten är 9,5 meter lång och 2,5 meter bred. Det är tio år sedan arbetet började och Björn Petterssons inköpslista på virke och annat har nu passerat 300 000 kronor.
- Om man räknar över tiden i åttatimmars-dagar är det två års arbete, uppskattar Persson. Det har blivit en förruff under däcket med två kojplatser. Styrutrymme strax framför salongen. Salongen har tak över två tredjedelar. Det senare gör att den kallas för halvsalong. I aktern finns ytterligare en ruff med två sovplatser. Allt i ädla träslag som Oregon pine, mahogny, ask, ek och teak.

Praktiskt tänkande

Taket i ruffarna visar hur praktiskt man byggde sina träbåtar förr. Hela båten är fernissad eller målad, men rufftak i ask är helt obehandlade.
- Det är för att det obehandlade trävirket skall suga upp kondens när man sover. Sedan vädras det ut och torkar upp under dagen, förklarar Persson.
- Jag hade oerhörd nytta av en liten bok som handlade om hur man skulle bygga sin Petterssonbåt, säger möbelsnickaren. CG Pettersson var en aktad båt- och skeppskonstruktör. Ännu denna dag bär namnet respekt med sig. Det hinns också ett sällskap som enbart ägnar sig åt att vårda minnet - CG Pettersson-sällskapet.
Givetvis har vissa moderniseringar skett i nybygget. Propellern drivs av en dieselmatad Volvo penta. Skoningarna runt skrovet är gjorda av rostfritt stål. Inte kromad mässing som på Petterssons tid.

Känns svårt

På sin trailer väntar Petterssonaren nu på ny ägare.
- Klart det känns svårt, men den ska säljas. Förhållandena ändras och jag har varken tid eller pengar för att ha den kvar, säger byggaren.
Bygget påbörjades i Stockholm. I dag är bopålarna rotade på ett litet lantställe i Gubbo. Prislappen för båten som var tänkt döpas till Vilma efter dottern närmar sig en miljon i begärt pris.
- Genom att sälja båten vill jag vill göra mej skuldfri
I bakfickan finns ett nytt projekt dessutom. Han vill bygga upp ett eget snickeri i Gubbo.
CHRISTER NYMAN

Annons
Annons