Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Naturgrus är en bristvara som nu ersätts av bergskross

Annons

För över tio tusen år sedan gjorde inlandsisen grus av våra berg. Delar av urberget. Nu tar människan vid där isen slutade. Skälet till detta är att grus och sten är ett nödvändigt byggmaterial såväl i betong som i vägar och naturgruset sinar.
När så naturgruset är en bristvara tar människan saken i egna händer.

Maskinen som tuggar söndersprängt berg är en koloss på dryga nittio ton. Den slamrar och går i bergtäkten. Få naturgrustäkter finns kvar och de som finns ska avvecklas. I stället kommer krossarna.
Naturgrus är nämligen en ändlig råvara i landet och genom åren har många grusåsar grävts ur. För att trots grusbrist ha tillgång till grus börjar nu människan ta det berg som inlandsisen lämnade.

400 mil väg

- Det är dyrare, men i gengäld får vi ett bättre material, säger Björn Lexén.
Hans uppgift är att se till att det kommer fram nytt grus för Sveaskogs eget behov. Det finns 400 mil skogsbilvägar som ska underhållas och till detta behövs årligen 50 000 kubikmeter grus. Metoden är enkel, men är ett hett jobb. Få saker är så heta som en bergtäkt under klarblå himmel. Det pulvriserade berget tycks torka ur luften.

Först skalas jorden av berget. Det efter att länsstyrelsen get lov till täkten: Ett täkttillstånd som i det här fallet löper på fem år.
- Jorden lägger vi upp vid sidan och använder det igen för täckning när området återställs, förklarar Björn Lexén.
Det som sedan händer är ren råkraft från sprängämnen och anläggningsmaskiner.

Olika tjocklekar

En grävare fyller med sprängsten i krossens ficka. Krossen mal ner de större stenarna till olika fraktioner. Allt från noll till nittiomillimeter.
Det grövre läggs under och det finare överst i vägbanan. Och så har man fått en skogskörväg.
- Vi vill ha lite lösare berg medan de kommersiella krossarna söker efter hårdare bergarter.
Vi vill ha de finare materialet med för att binda de större stenarna i vägen.
- Om det blir bara sten så rullar det bara i vägen, säger Lexén.

Skytteltrafik

Just nu har bergtäkten i Skräddartorp i Malingsbo öppnat. Den kommer nu att gå under tio dagar för att ge nytt vägmaterial till Gräsbergsvägen som ska få bättre bärighet. Dels för skogstransporter men också för turister på väg till fäboden och utkikstornet i Gräsberg. Lastbilar går i skytteltrafik mot vägen för att nyttja den lastare som finns vid krossen. På det sättet spar Sveaskog en omlastning.
- Det mesta används direkt men vi lägger upp lite i reserv ifall någon vägtrumma skulle brista.

CHRISTER NYMAN

Annons
Annons