Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Sjöfartsverket på ångbåtsinspektion - ”Runn” hinner inte ut i år

Annons

Ångbåten Runn ligger i skydd från snögloppet under presenningar. Nere i passagerarutrymmet är det uppvärmt. Sjöfartsverket, i form av Bengt Nilsson, är på inspektion. En nödvändighet för att få rätten att ta ombord passagerare.
Det är ombonat i Runn, men det dröjer ännu innan den är färdig att ta emot sina första passagerare.

I snögloppet och den råa kylan känns det långt till sommaren. Tiden räcker ändå inte.
Den här sommaren kommer man inte att hinna lägga ut landgången för att ta emot passagerare. Trots att det är varmt och ombonat och kaffe med doppa serveras i salongen.
- Nej det dröjer nog till nästa sommar, säger ägarföreningens ordförande Lars Jansson.
Ni har gjort mycket konstaterar Sjöfartsverkets inspektör från Karlstad. Han är på plats för att diskutera vad som krävs av en båt för att godkännas för passagerartrafik.
- Det är en hel del kvar att göra, konstaterar ordförande Jansson. En maskintelegraf ska installeras. Ett reservaggregat för ström likaså. Detta för att ladda batterier i händelse av att maskinen stannar.

Biljettluckan stängd

Ström behövs om maskinen stannar för belysning och pump till brandsläckare. Träpaneler ska målas med flamskyddande lack. Det är bara en del av arbetet som återstår innan Föreningen Barkens Ångbåtar kan öppna biljettluckan för de första passagerarna. Det kan möjligen ske nästa sommar.

Rigorös säkerhet

För en passagerarbåt som tar 12 passagerare eller mer, och har en inre volym på mer än 84 kubikmeter, är säkerhetsbestämmelserna rigorösa. Det är den säkerheten som Sjöfartsverket ska se till att uppfylls.
- En båt för passagerartrafik ska skrovbesiktigas vart tredje år dessutom, säger inspektören Bengt Nilsson. Propeller och propelleraxel ska kontrolleras och sedan ska vi kontrollera att ångpanna är besiktigad av behörig personal. Vidare ska det bestämmas hur en besättning för just Runn måste se ut. Antal och kompetens.

Inget är omöjligt

Även om mycket återstår idag så är det inga omöjligheter, säger Ronny Johansson.
- Det kostar bara mycket tid och mycket pengar, säger han.
När allt är klart blir det ett certifikat som ger rätten att frakta folk.
Föreningens tanke är att under ångvisslans tjut ta passagerare till sevärdheten Oljeön utanför Ängelsberg.
- Vi tänker att vi ska kunna ta emot bussturister här i Smedjebacken. Sedan tar vi ena hälften ner till Ängelsberg och därifrån får den andra hälften komma tillbaka sjövägen, säger Lars Jansson.
Om detta blir verklighet nästa år så blir det ett litet jubileum för ångbåten Runn. Det är nämligen 50 år sedan hon senast tog passagerare ombord på sjön Runn i Falun.

Annons
Annons