Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Stort tryck från skogsbolagen Vill inte vänta på torra vägar

Annons

Tjällossningen skapar problem på våra grusvägar. I Viksberg tycker Stefan Bergman att de tunga timmertransporterna kör sönder byvägen. Tunga transporter manglar ner vägen. Detta trots att vägen på våren är nedsatt till fordon på högst 12 ton.
- Så fort det blir tjällossning börjar de köra, säger han.
Skanskas vägunderhållare Björn Granqvist säger det är besvärlig tid och skador uppstår, men man ger dispenser om det varit kalla nätter som stärkt vägen.

Det är ett mönster som upprepar sig menar Stefan Bergman i Viksberg. Tunga transporter hör ihop med tjällossningen. På vintern eller på sommaren körs inget. När vägarna begränsas till bara lättare fordon så börjar timmertransporterna köra.
Resultatet blir att vägen till hans hem i Viksberg körs sönder.

Bredare väg

- De tunga timmerbilarna pressar ner gruset och leran stiger upp. Diken längs vägarna försvinner när grus och lera pressas ut åt sidorna. Den här vägen blir bara bredare och bredare.
- Jag tycker att det är fel att vi som skattebetalare ska stå för reparationerna när Sveaskog kör sönder våra vägar, säger Bergman.
Björn Granqvist, Skanska, sköter underhållet på vägen. Han säger att det är en besvärlig tid. Inte bara på grusvägar utan även belagda vägar tar mycke stryk just nu.
Det som sker på Billsjövägen från Viksberg gäller alla våra grusvägar.
Den här vintern är extremt besvärlig för att den varit så mild. Men om det är möjligt släpper man fram tung trafik också på de vägar man har satt ner totalvikten på förklarar Björn Granqvist på Skanska i Borlänge.

Har bråttom

- Det är stort tryck från skogsbolagen att få ut sitt virke från skogen, säger Granqvist. De vill inte vänta fram till maj månad när det torkat upp och vägarna håller för tyngre fordon.
Om bolagen behöver köra så ringer de och begär dispens. Om Skanska bedömer att det går så släpper man fram trafiken.
- Det gör vi om det varit kalla nätter och vatten frusit bort och vägarna blivit hårda. Då ger vi tillfälligt en dispens för tunga fordon på vägar som är nedsatta till 12 ton.
Det är då det kan bli stora fordonståg fram till timmerupplagen för de försöker hinna få ut så mycket som möjligt. Men om vi säger nej så är det också definitivt nej.

Normalt slitage

Billsjövägens tillstånd är inget unikt. Att fiberduken kommer fram hör till normalt slitage genom att vägarna regelbundet hyvlas. Samma gäller att vägen plattas till och diken försvinna.
- Vi har sexmeters vägar som blivit två meter bredare på var sida, säger Björn Granqvist. Varje år måste vi kantskära och dika mellan tre och fyra mil grusväg.
Billsjövägen lagades 2001 och det är dags igen om ett eller två år. Det tillhör det normala underhållet hävdar Skanska.

Annons
Annons