Main logo
Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies
Annons

Daniel Mårs från Säter debuterar som lyriker

+
Läs senare
/

En av 2017 års första svenska poesiutgåvor är Daniel Mårs debutsamling Simonillusioner (Brombergs). Mårs – född 1986, bördig från Säter och bosatt i Malmö – har med sina illusioner format en stringent komposition som skildrar mötet med, och utvecklingen av, en identitet i regnbågens färger.

Varje dikt inleds med namnet Simon, i kursiv stil. Boktiteln till trots är Simon inte nödvändigtvis en illusion, men rakt inte heller en person av konturskarpt snitt. Namnet Simon kopplas genomgående direkt till något konkret – är täcket du virar kring kroppen, snöhögen du ligger i – vilket i sin tur resulterar i abstraktioner då Simon kan vara nästan vad som helst och allting. Alla dessa Simon blir sammantaget skärvor att lägga till mönstret, ledtrådar i utforskandet av det tilltalade duets medvetenhet om sig själv. Mårs mekaniska upprepande av Simon frambesvärjer en identitet på ett dels allmänmänskligt, dels individuellt och inte minst sexuellt plan. Det sistnämnda torde rentav kunna förmodas vara bokens avsikt, eller åtminstone starka och tydliggjorda vilja.

Den kronologiska aspekten är helt väsentlig i samlingens struktur. I tidsordning gestaltas ett medvetandegörande och ett ställningstagande. I samlingens inledande dikt skildras ett par småkillar som utomhus leker kriget alla leker. Den ene är en stor kille som håller fast dig mot marken medan den andre ligger på rygg med sista radens uppspärrade ögon – som drabbad av överraskning, chock eller varför inte av en uppvaknandets insikt?

Längs den formande väg som Mårs beskriver möter vi sedan Simon i många skepnader, exempelvis som ett svart lamm, ett par rosa skor du inte kan få, och – när det biter till allra mest – som alla / rosa trianglar. I berättelsen – för just en berättelse, en utvecklingshistoria, är vad boken blir – finns i senare delen en behaglig peripeti: Simon / är skammen även du har burit / en skam du en dag förvandlar / vänder rätt / ger en varmare nyans.

Samlingens sista dikt blir en tydlig pendang till dess första, men istället med vuxna huvudpersoner, män, inbegripna i sexuell aktivitet – vuxenversionen av kriget alla leker. Här är de uppspärrade ögonen ersatta med slutradens inbrottslarm som hörs från andra sidan parken, vilket snarast ger en tydlig signal om att självbilden står färdigskulpterad och stark.

Daniel Mårs har lämnat Dalarna för Malmö och följer nog metaforiskt Judy Garland i spåren i samlingens vackraste dikt: Simon / är vän till Dorothy / en kvardröjande blick / genom tornadon / en gyllene väg / ett vallmofält / ett hemligt nätverk / ovan regnbågen.

Fotnot: Daniel Mårs (1986) är uppväxt i Säter. Han är skribent på Dagens bok och litteraturredaktör för tidskriften Floret. Han medverkade i poesiantologin "Den sista fasta kontinenten" (2015).

LÄS MER KULTUR

Annons
Annons
Annons