Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Per Oscarsson var ständigt missnöjd

/
  • 1966. Per Oscarsson chockade svenska folket när han klädde av sig på bästa sändningstid i Hylands Hörna och gav en lektion i sexualkunskap.
  • Författaren Klas Gustafson.

Skådespelaren Per Oscarsson var sällan nöjd med sin egen insats. Biografin "Fantasten Per Oscarsson" av Klas Gustafson bjuder på en finstämd och ingående skildring som lockar till sträckläsning.

Annons

Skandalen är ett faktum när skådespelaren Per Oscarsson klär av sig i Hylands hörna i direktsänd tv julen 1966. Och det finns något John Lennons Tomorrow never knows från samma år i Oscarssons Don Quijote entré.

Under en av Himlaspelets sista somrar i Sammilsdalsgropen i Leksand fick jag förmånen att träffa skådespelaren Gerd Hegnell som gifte sig med Per Oscarsson 1953, samma år som Oscarsson gestaltade Mats Ersson i radioversionen av Himlaspelet.

Gerd Hegnell berättade för mig att Oscarsson i mitten av 50-talet skissade på en monolog om den tidens ambivalens i sexuella frågor. Men det skulle dröja tio år innan det var dags. Och när tiden var inne tappade alla både byxor och hakor.

Programledaren Lennart Hyland, Tv-chefen Nils Erik Baehrendtz, ja, hela svenska folket. Dagen efter rapporterar till och med New York Times om den historiska tv-sändningen. När alla ville ha skådespelarens huvud på ett fat var det bara Lars Forssell och Lasse Holmqvist som hyllade geniet Per Oscarsson.

Tjugo underhållande sidor av tvåhundrafemtio i Klas Gustafsons biografi Fantasten Per Oscarsson ägnas åt den klassiska stripteasen. Gustafson som på senare år profilerat sig som Sveriges främste porträttör av svenska artister, refererar generöst teater- och filmrecensioner. Det är finstämt, ingående och svårt att sluta läsa.

Per Oscarsson har hyllats som få svenska skådespelare. Själv kunde han aldrig få nog med bekräftelse. Säkert spelade osäkerheten från barndomen in, rädslan för pappans våldsamma vredesutbrott och nervositeten i skolan där han aldrig kände sig hemma.

Mindre än ett år efter att han för första gången provat på att stå på scen antogs han till Dramatens elevskola. Redan 1948 gjorde han ett hejdundrande genombrott i Stig Dagermans Skuggan av Mart. Någon månad senare blev han känd också för biopubliken i filmen Havets son. Några år senare erbjöds den 26-årige Oscarsson att spela huvudrollen i Hamlet på Göteborgs stadsteater. Hans ungdomliga och moderna rolltolkning hyllades av kritiker och publik.

Men Per Oscarsson själv var som regel missnöjd. Han bråkade med regissörer och kunde vara allmänt krånglig. Mitt under Hamlet-succén försvann han i elva dagar för att vandra och lifta till Paris.

Genom åren gjorde Per Oscarsson många uppbrott. Han bodde gärna primitivt och avsides, några år lämnade han skådespeleriet för att ägna sig åt hönsuppfödning. Under en annan period reste han runt och predikade om fred och kärlek. Men han kom alltid tillbaka i nya tv- och filmproduktioner. För sin insats i filmen Svält (1966) prisades han vid Cannes-festivalen vilket ledde till flera roller i utländska filmer, bland annat i Hollywood.

Precis som John Lennon fick Oscarsson en liten släng av jesuskomplex. Minns Lennons kritiserade kommentar 1966 om att vara populärare än frälsaren själv. Att känna så och sätta ord på en sådan känsla har förstås sitt pris.

Apropå strippen hos Hyland ångrade Oscarsson inte tilltaget men uttryckte långt senare oro för att han bara skulle bli ihågkommen för de nio omtumlande minuterna. Men hans minnesvärda skådespelarinsatser är många och på äldre dagar inte bara i nerviga rollfigurer utan också i mer lågmält sympatiska karaktärer som i Kan du vissla Johanna.

När Per Oscarsson och hans hustru Kia Östling Oscarsson tragiskt omkommer i en brand 2010 förstörs också manuskriptet till den självbiografi som Per Oscarsson arbetade på. Därför är nog Klas Gustafsons initierade biografi så nära du kan komma fantasten Per Oscarsson idag.

Annons
Annons
Annons