Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Indisk fattigdom, raggare och Bergslagen

/

Fotografen Peter Nyblom bjuder på vitt skilda motiv i sin stora separatutställning i Meken i Smedjebacken. Här möter vi fattiga indiska industriarbetare, nedläggning av ett stålverk, skärvor av Bergslagen och raggare.
Läs även:
Ulrika Mars får Ahlbäckpriset

Annons

Förra årets Ahlbäckpristagare, Peter Nyblom från Fagersta, visar fyra olika fotoprojekt som sysselsatt honom sedan 1980-talet. Han har en klassisk arbetarbakgrund. Han växte upp i en svenskspråkig småbrukarfamilj i Österbotten, Finland. När han var i 20-årsåldern flyttade han till Borlänge och fick jobb på Domnarvet. Några år senare gick flyttlasset till Fagersta. Peter Nyblom jobbade på Seco Tools med slipning och gjutning. Sedan på Fagerstabolaget Stålverk 2.

Fotointresset kom tidigt och kameran blev en ständig följeslagare. Peter Nyblom dokumenterade nedläggningen av Stålverk 2. Det ena gav det andra och i slutet av 1980-talet bestämde han sig för att satsa helhjärtat på sin hobby. Peter Nyblom blev yrkesverksam som fotograf.

Läs mera: Ny bok om Ahlbäckpristagarna

Hans klassbakgrund genomsyrar samtliga fotoprojekt. Peter Nybloms bilder andas respekt med dem som han avbildar. Det finns två kategorier klassresenärer. Den ena människotypen är den som vill ta revansch, mäta ut avstånd mot den egna klassbakgrunden, ömsa skinn, visa underdånighet uppåt och syssla med förakt nedåt i klättersamhället.

Den andra typen vet var den hör hemma, sätter en ära i att få vara med på klassfärden, men behåller blicken, sympatierna och lojaliteten med det kollektiv hen en gång lämnat bakom sig. Peter Nyblom hör till den senare kategorin. Det finns ett socialt patos och en solidarisk tydlig linje i hans foton.

De mest hjärtskärande bilderna har han tagit vid ett valsverk i södra Indien i slutet av 1980-talet. Det är tillverkat i Morgårdshammar. Här sprang vissa arbetare barfota. De hörde till underklassen bland arbetarna, de var inte fackligt anslutna och hade de absolut sämsta anställningskontrakten med slavliknande löner.

Misären i Indien påminner oss samtidigt om de miserabla arbetsförhållandena som rådde på valsverket i Smedjebacken när Johan Ahlbäck växte upp. Han blev också barnarbetare och upplevde ohyggliga scener i vardagen. Svåra arbetsplatsolyckor, en helt ovärdig arbetsmiljö. Dessa hårda erfarenheter satte sig i blodet, kroppen och hjärnan på Ahlbäck.

Peter Nyblom har också i flera decennier fångat övergivna platser och monument av en svunnen industri i Bergslagen. Denna svit av bilder har ett tydligt lyriskt anslag. Han återkommer till platserna gång efter gång. Tiden äter sig igenom byggnader, ledstänger och fönsterkarmar. Vita björkar skapar en ny skogsdunge i det som en gång var en arbetsplats. Det är suggestiva bilder. Bergslagen är i mångt och mycket en bedagad skönhet. Här finns ännu en röd politisk ådra, en solidaritetens hemvist, blandat med en stursk stolthet.

Dokumentationen av nedläggningen av stålverket i Fagersta har en tilltalande hängning. Bilderna sitter på armeringsjärn. Några av fotografierna skulle kunna lätt förväxlas med grafiska blad. Peter Nyblom har fångat både arbetare och chef. Det är svartvita foton tagna i sin rätta miljö men också i en tillfällig ateljé i källaren på stålverket som Peter Nyblom fick tillgång till.

Slutligen visar han några foton av den svenska mycket unika raggarkulturen. Den har sin absoluta hemvist i arbetar- och underklassen. Man skulle lätt kunna tro att bilderna är tagna på 50-talet men så är inte fallet. I dag finns den framför allt på landsorten i Dalarna, Värmland och Västergötland. Dessa foton talar sitt eget upproriska språk.

Sammantaget en helgjuten fotoutställning som passar utmärkt att visa i Mekens gamla verkstadslokal. Bilderna talar och viskar med väggarna.

Annons
Annons
Annons