Main logo
Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Picassos modell Lydia Corbett på Greenverket

/

Den bedövande vackra utsikten i Tällberg får mig att tänka på Picassoskulpturen vid Vänerns strand. Det är den största skulpturen av Pablo Picasso (15 meter hög) och den uppfördes 1965 på Strandudden i Kristinehamn. Den skulle ha passat bra här bredvid den nyklädda majstången.

Annons

DD Kultur har tidigare berättat om den lilla samling konst av Pablo Picasso som Greenverket i Tällberg har i sin ägo. Och i sommar betonar galleriet sitt intresse för mästaren då en av Picassos modeller Lydia Corbett från England ställer ut sina akvareller. Det är första gången Corbett visar sin konst i Sverige och tillsammans med Sanna Seppänens skulpturer växer Greenverkets konsthall som utsikten över Siljan och himlen.

Hade Lydia Corbett fysiskt varit närvarande tillsammans med sina akvareller hade jag ställt tusen frågor om förhållandet med mästaren och om de 50 målningar och skulpturer som hon stått modell för. Men det vore orättvist mot hennes eget konstnärskap. Lydia Corbett som då hette Sylvette David, var 19 år när hon i den franska byn Vallauris sommaren 1954 träffade Pablo Picasso. Den sommaren var samarbetet som intensivast. Den sommaren lades grunden för den odödlighet hon nu bär som Picassos vackraste och blygaste modell. Ser du en Picasso där motivet bär på en nyckel är det Corbett som stått modell. Nyckeln symboliserar en förhoppning Picasso hade att Corbett en dag skulle öppna sig lite mer mot omvärlden. Och det får man väl lov säga att hon gör idag. Som aktiv konstnär sedan drygt tjugo år tillbaka har hon utställningar världen över.

Lydia Corbetts berömmelse som akvarellist bottnar i hennes historiska samarbete med Picasso men en egen längtan och ett eget uttryck finns uppenbart i bilderna skapade av henne själv. Flera av verken blir minnen eller varför inte målade dagboksanteckningar från sommaren i Vallauris 1954 där hennes egna så redan använda ansikte nu av henne själv placerats centralt. "Lydia with a boy" är ett sådant exempel liksom "Picasso at the museum". Konstverket vänder på perspektivet och gestaltar gestaltaren. Där blir hon i sammanhanget unik och som mest spännande men också när hon väljer guld som färg på himlen i "Sylvette with a rose".

Skulptören Sanna Säppenen från Leksand arbetar i huvudsak som skulptör med både stora och små volymer. Tid och rum är begrepp hon tar avstamp utifrån. I hennes verk finner man också en Picasso och varför inte en Anders Zorns förhållningssätt sig till det hårda materialet. Figurerna och formerna är avskalade men likafullt laddade men uttryck aktuella idag. En grundform erbjuds betraktaren som därmed fritt kan placera de frånvarande och därför också ytterst närvarande detaljerna på plats.

Utställning är ljus med skulpturerna placerade i rummets mitt som ett rum i rummet eller som en utställning i utställningen. Eller som när himlen speglar sig i sjön och båda blir ett och detsamma.

Utställningen öppnar i morgon lördagen den 28:e juni kl 11 av Lydia Corbetts agent Richard Shepard som också berättar om relationen mellan Pablo Picasso och Lydia. Utställningen pågår till och med den 27:e juli.

Annons
Annons
Annons