Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies
Detta är en annons
Annons

Ulrika Mars och människan som överlevare

/
  • Kvinnoarbetet i linnspinneriet.
  • Ulrika Mars broderier skildrar kvinnorna i linnspinneriet i fabriken Holma-Helsinglands AB.
  • Ulrika Mars har kopplingar till orten Sörforsa via egna släktrötter.
  • Ett stort vitt segel från tak till golv möter besökaren i Meken.
  • Textilkonstnären Ulrika Mars, förra årets Ahlbäckpristagare, visar sin prisutställning i Meken.

Konstnären Ulrika Mars låter dagens flyktingar och immigranter svepa in i hennes pristagarutställning i Meken i Smedjebacken.

Ulrika Mars kallar sin utställning för "Att fara". Det är en högst personlig kommentar till dagens flyktingsituation. Hon vill påminna oss om vår gemensamma historia. Ulrika Mars funderar över varför vi har så svårt att se den grundläggande mänskliga urkraften. En längtan bort, en önskan om ett bättre liv. Ibland för att vi helt enkelt inte har något val om vi vill överleva krig och naturkatastrofer.

Andra gånger för att vi vågar ge oss iväg till främmande länder och världsdelar för att söka någonting annat, en annan insikt, ett byte av perspektiv och reflektioner, att vi människor är ungefär likadana oavsett ursprung med likartade grundläggande behov och drömmar.

– När vi själva pratar om våra förfäder i tidigare generationer och om deras emigration till USA, eller exempelvis arbetskraftinvandrare, finns alltid positivt laddade ord. Det finns en stolthet över vad de åstadkom med sina liv. När vi talar om dagens flyktingvåg till Europa och Sverige domineras debatten av negativa uttryck som problem och kris, säger hon.

Ulrika Mars fick Johan Ahlbäckpriset i fjol för sin utställning "På fabriken" där hon i olika broderier synliggjorde de kvinnliga arbetarnas liv i hemmet och i fabriken Holma-Helsinglands AB. Linspinneriet startade sin verksamhet i slutet av 1800-talet. Maskinerna hämtades från Belfast. Arbetskraften kom från Böhmen och från bland annat Tyskland, Irland, Ungern och Finland. På 1950-talet var företaget ett av Europas modernaste linspinnerier.

Här finns den där laddade beröringspunkten med dagens flyktingsituation. Dåtidens immigranter betraktades som lika mycket främlingar som dagens flyktingar och invandrare. De bodde, arbetade, levde sina liv och deltog i byggandet av en modern välfärdsstat med reglerad arbetstid, rätt till semester, sjukersättning och föräldrapenning.

Ulrika Mars har länge varit inspirerad och nyfiken på den lilla tätorten Sörforsa i Hudiksvalls kommun som växte upp omkring Holma Helsinglands linnespinneri. När hon utbildade sig vid Handarbetets Vänner med inriktning konstsömnad började hon forska i syfte att försöka bevara historien om människorna som byggde upp och skapade Sörforsa tillsammans.

Varför detta intresse? Ulrika Mars har kopplingar till orten via släktrötterna. Hennes egen mormor fick egnahemsbidrag från fabriken för att bygga sitt hus. En fastighet som hon själv numera bor i under somrarna.

Ulrika Mars konstuttryck är broderier. Förlagorna består av fotografier. Med hjälp av nål och tråd har hon gjort sina egna versioner av kvinnorna i linfabriken. Det är en i sanning kollektiv berättelse med uttrycksfulla porträtt trots sin till synes enkla minimalism. Här finns en styrka och seghet i anletsdragen. Vi har stött på dem hos våra egna mor- och farmödrar.

Ulrika Mars har hängt upp ett stort vitt segel som går från golv till tak. På den vita duken projiceras olika broderier. Seglet får symbolisera färden över havet. Det hålls på plats med kedjor av järn. Hon har samtidigt skaffat sig ett eget brokigt resesällskap i form av historiska personer. Hon färdas med finnmarkspoeten Dan Andersson, författaren Marguerite Duras och rockbandet Led Zeppelin. På ett annat ställe i utställningslokalen står några vilsna resväskor och väntar på sina ägare.

På en annan vägg sitter bilderna på arbeterskorna tätt på rad. Denna smått subtila textilkonst står i bjärt kontrast till den forna verkstadslokalen.

Ulrika Mars fick Ahlbäckpriset precis för ett år sedan då flyktingarna strömmade till Europa. Det är påpassligt och väl genomtänkt av Ulrika Mars att utveckla sin forna utställning och sätta in den i en ny och politiskt mycket laddad kontext.

Hon är född 1976 i Montreal i Kanada, men har bott i Sverige sedan början av 1980-talet. Hon är sedan 2003 verksam som textilkonstnär och har sin ateljé i Årsta.

Ulrika Mars är bland annat representerad i Imago Mundi, Venedig, och regeringskansliets Miljö- och energidepartementet, Stockholm.

LÄS MER KULTUR

Annons

Läs mer i appen

Superlokalt. Superenkelt. Ladda ned vår app nu och kom ännu närmare dina nyheter

Ladda ned
Annons
Annons