Main logo
Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Carmen i Dalhalla tar itu med fattigdomen

/

Carmen i Dalhalla lyfter fram dagens fattigdom och hemlöshet. Unga dansare kommer att skapa rätt känsla med streetdance och hiphop.

Annons

Dalarna kan skryta med två vitt skilda uppsättningar av operan Carmen inom loppet av bara några dagar. Dala-Floda Operafest gör en tolkning som förpassar Carmen till landsbygdens Dala-Floda under andra världskriget.

I Dalhalla skapas en scenografi som skall ge illusionen om nutid. Det handlar bland annat om väggar i korrugerad plåt, stora plastskynken, lastpallar, plåttunnor,ölbackar, kulörta lampor med mera.

För regin svarar operasångaren Ulrik Qvale. Han har tidigare medverkat i fyra Carmen-uppsättningar i rollen som Don José.

– Vi vill göra en Carmen som talar till vår egen tid. Det handlar om utanförskap och hemlöshet men även om dagens flyktingvåg. Jag tycker vår egen scenografi påminner om nyhetsbilderna från tågstationen i Budapest i fjol, där människor som du och jag plötsligt befann sig med bara en resväska i handen. Det var en anhalt, ett slutet system som dock gav en känsla om en viss fred.

Den smutsiga nutida gaturealismen skall förstärkas genom drygt 20 unga dansare som skall släppa loss i streetdance och hiphop. Det kommer att tillföra en energi som bör smitta av sig på de övriga i ensemblen. Det tror i alla fall Ulrik Qvale. Han kom på idén att lyfta in dansarna i föreställningen.

– Vi är dock noga med att vara musiken och dramat troget. Allt finns förstås med.

Carmen är förstås tacksam att ta sig an. Den har blivit mycket populär inom operagenren. Ursprunget är en kortroman från 1848 av Prosper Mérimée. Den ligger till grund för Georges Bizets opera med samma titel. Carmen väckte stor ilska och uppståndelse när den sattes upp för första gången 1875. Så gott som en enig kritikerkår gjorde tummen ned för Bizets verk. Det gick inte för sig att visa upp människor och speciellt en kvinna som levde sitt liv på gatan. Varför visa upp prostituerade, tjuvar och fattiga på den fina operascenen? Så gick tongångarna. Dåtidens etablissemang ville inte kännas vid underklassen. Teman om kärlek, svartsjuka och död var knappast inget nytt inom operan. Det gick an att skildra när det utspelade sig i de högre och finare samhällsklasserna men föll inte i god jord när samma ämnen skildrades bland arbetare, soldater med lägre rang och socialt utsatta människor.

Och hur har vi det i dag? Tja, det finns åtskilliga människor som både hatar och föraktar utslagna människor, som inte anser att de har rätt till ett människovärde. Särskilt inte när de kommer från främmande länder. Dagens rasister pratar om kulturella skillnader, aldrig om ojämlikhet eller fattigdom.

Många vill inte se verkligheten så som den är. Men i dagens globaliserade tid kan ingen förneka fattigdomen. Vi ser den varje dag i vår vardag när vi går och handlar. Tiggare från länder i östra Europa har kommit hit med hopp om en bättre framtid. Vi ställs inför svåra val. Krig och terror driver människor på flykt. Dagens flyktingströmmar är bara början på någonting helt nytt. Snart kommer klimatflyktingarna. De som snart tvingas se sina hus, städer och länder sjunka i havet. Vilka och hur många flyktingar kan vi erbjuda skydd och ta emot i dag och i morgon? Ingen kommer undan dessa svåra beslut.

– Vi som lever i Europa har tidigare kunnat titta bort och förneka fattigdomen när vi gjort våra charterresor. Men nu är vi tvingade att se den, säger Pers Anna Larsson som för första gången i sin operakarriär får ta sig an Carmen.

– Det är förstås jättekul. Äntligen!

Vi befinner oss i sminkrummet, långt in bakom kulisserna i Dalhalla. Folk rusar fram och tillbaka. Det finns adrenalin i luften. Det märks att vi närmar oss premiären.

Vi samtalar om det tidlösa temat i Carmen.

– Det är egentligen otroligt. Allt finns i texten. Carmen är tidlös.

Hon beskriver sin rollkaraktär med tre ord.

– Hon är stark, svag och smart.

Sminkören Robin Karlsson sätter andra ord på Carmen i Anna Larssons skepnad.

– Lång, snygg och sexig, säger han tvärsäkert.

Han klipper till luggen på peruken. Förvandlingsnumret är klart. Pers Anna Larsson får ett stort, mörkt böljande hårsvall. Hon är verkligen nöjd med vad hon ser i spegelbilden. Pers Anna Larsson har blivit Carmen.

Det har varit en mycket intensiv period av repetitioner. Ungefär hälften så kort som i vanliga fall. Först tre veckor i Stockholm och den sista veckan i Dalhalla.

– Det fungerar bra tack vare vår sångarensemble som håller världsklass.

De tidigare årens operaföreställningar har gått runt ekonomiskt. Men att börja prata om framtiden några dagar före premiären är knappast möjligt.

– Vi måste avsluta detta först men vi har börjat diskutera och tänka på framtida föreställningar.

Utan Dalasinfoniettans medverkan skulle det nästan vara omöjligt att genomföra opera i Dalhalla menar Anna Larsson.

– De känner verkligen till alla väderförhållanden som kan råda här. Det underlättar.

Den största utmaningen kommer från vädrets makter. SMHI:s prognos på torsdagmorgon varnar för regnskurar under premiären på lördagkväll. Men Carmen kanske kan skingra molnen och locka fram en trolsk augustiskymning.

LÄS MER KULTUR

Annons
Annons
Annons