Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Coco Chanel i Vattnäs

Modeskaparen Coco Chanel förde in modernt tänkande. Det har smittat av sig på årets sångfest i Vattnäs konsertlada som bär en doft av Chanel no 5. Föreställningen växer som en långsam styling av en skyltdocka. Den utvecklas i färg, form, uttryck och rörelse.

Annons

Göran Eliasson och Pers Anna Larsson.

Klassresor fascinerar. Årets story i Vattnäs konsertlada, "Coco Chanel- om en kvinna som förändrade modevärlden" är ett syskon till förra årets Jussi Björlingdrama "Silverfågeln". Låt vara att den senare trots att han hade hela världen i sin hand inte alltid mådde så bra. Det gjorde inte heller 1900-talets viktigaste modeskapare Coco Chanel, men hon blev 87 år, Björling orkade leva i 49.

Båda ikonerna har mycket gemensamt, bland annat är de urfattiga i början och stenrika på slutet. Men om "Silverfågeln" var gripande och bar en doft av undergång bär årets sångfest i Vattnäs konsertlada doften av Chanel no 5.

Musikaliskt är den nyskrivna föreställningen av Martyna Kaiser uppbyggd kring örhängen hämtade från 1920 - talet med musik av Claude Debussy, Gustav Mahler, Lili Boulanger och Olivier Messiaen med flera. Manuset bygger på de slagkraftiga oneliners som Coco Chanel spred omkring sig. Hennes citat är odödliga.

Gabrielle Chanel föddes på ett fattighus i den lilla franska staden Saumur 1883. I början av 1900 - talet jobbade hon som varitésångare och lärde känna flera välbärgade officerare och affärsmän. Hon fick hjälp att starta en modistbutik i Paris och karriären tog fart. Efter första världskriget blev hennes enkla, funktionella kreationer allt mer populära. "Det glada 20-talet" var hennes första storhetstid.

Hanna Husahr och Tobias Westman.

Men allt var förstås inte en dans på rosor i kortkort, det var Chanel som lät kjolarna krympa uppåt. "Vi kvinnor vill och ska kunna röra oss". Textförfattaren och regissören Kaiser har utgått från smärtpunkterna i hennes liv. Hennes enda kärlek dog i en bilolycka och under andra världskriget gav hon sitt hjärta till en SS officer.

Historien börjar 1968. På livets höst söker en journalist upp Chanel för att skriva hennes biografi. Berättelsen bygger på en klassisk dramaturgisk form, återblicken. Som i "Amadeus", "Citizen Kane", "Little Big Man", "Smultronstället" eller varför inte "Hundraåringen som klev ut genom fönstret och försvann". Trots det känns det inte förutsägbart.

Manuset är tunt som en Chanelblus men sitter rätt kring den musikaliska kropp som andas liv, iver, genialitet, överlevnad och segrar. Men förstås också förlust, offer och ensamhet. Föreställningen växer som en långsam styling av en skyltdocka. Den utvecklas i färg, form, uttryck och rörelse.

Musikaliskt bjuds vi på flera starka sekvenser. Sångarlaget består av en superkvartett. Första akten är Hanna Husahr och Tobias Westmans. I "Je te veux" av Eric Satie lyser Husahr med sin vokala klarhet och i "Pärlfiskarna" av Georg Bizet och "En fermant les yeux" av Jules Massenet" blir man påmind om varför Tobias Westman hyllades till skyarna i förra årets Vattnässuccé.

Första akten avslutas med magi. I "Asie" ur Sheherazade av Maurice Ravel växer dramatiken. Ravel, majackordens mästare. Här imponerar Pers Anna Larsson stort. Som den åldrande Chanel bär hon i "Asie" allt det svarta i modeskaparens kollektion och själ. Men övrigt faller också på plats; den luftiga scenografin av Bernd Janusch, regin och telepatin mellan dirigenten Fredrik Burstedt och musikanterna i Vattnäs Chamber Orchestre.

I akt två dominerar Pers Anna Larsson och Göran Eliasson. Den senare är otäckt stadig som nazist i "Revelge" av Mahler. Teaterscenen växer också när den unga Gabrielle Chanel tas om hand av nunnor på ett barnhem.

Alltihop avslutas med en vals "Les chemins de lámour" av Francis Poulenc. Slutet påminner om det klassiska slut Himlaspelet har. När den lilla, stora människan kommer hem till sin älskade i himmelriket.

Alltsammans är egentligen ganska sensationellt. Chanel i konsertladan i den lilla byn Vattnäs mellan Mora och Orsa, som en ark med riktning mot Orsasjön, Siljan och De sju haven, känns sann in i minsta detalj. Makarna, musikanterna Pers Anna Larsson och Göran Eliassons vision växer. De gränsöverskridande ambitionerna är högt satta. Det fungerar väldigt bra.

LÄS MER KULTUR

Fakta

Coco Chanel - om en kvinna som förändrade modevärlden

Musik: Lili Boulanger, Olivier Messiaen, Gustav Mahler, Claude Debussy, Erich Wolfgang Korngold

Text, regi, kostym: Martyna Kaiser

Orkester: Vattnäs Chamber orchestre

Dirigent: Fredrik Burstedt

Piano: Henrik Måwe

Solister: Pers Anna Larsson, Göran Eliasson, Hanna Husahr, Tobias Westman

Scenografi: Bernd Janusch

Annons
Annons
Annons