Main logo
Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Stråkkvartett på frammarsch

/
  • MalvaKvartetten. Från vänster; Linnea Hällqvist, Maja Molander, Maria Jonsson, Knapp Brita Pettersson.

Malvakvartettens små triumfer på Hildasholm.

Annons

Malvakvartetten har kommit långt. De har fått utmärkelser och utbildat sig under ett år i Berlin för framstående professor Friedemann Weigle (Artemis Quartett).

Efter många år tillsammans på svenska scener men också inspirerade av kontinenten är i dag MalvaKvartteten en mycket samspelt enhet. Jag upplever det som näst intill bekymmerlöst för Linnea Hällqvist och Knapp Brita Pettersson, violin, Maria Jonsson, viola och Maja Molander, cello, när de tolkar innerlighet men också mörker och dramatik.

Konserten på Hildasholm gav stor behållning. Här framfördes bland annat Wilhelm Stenhammars (1871–1927) Stråkkvartett nr. 2 i c -moll op. 14 (1896). Stenhammar skrev sex numrerade kvartetter mellan 1896 och 1916, och de utgör bland det finaste svenska kammarmusik har att erbjuda.

Här förenar Stenhammar på ett alltigenom personligt sätt Beethoven och svensk folkvisa. I en del satser utgår han direkt från en gammal ballad eller folkvisa. Musiken kan kanske beskrivas som romantisk klassicism i Brahms anda.

MalvaKvartetten tar fram olika sidor av musiken och utvinner olika kvaliteter. Hela skalan gestaltas från det sordinerade och inåtvända till maskinmässigt krängande rytmer. Med varierad artikulation lyfter och förmedlar de det rika i Stenhammars verk. Med sin vackra tonbildning, sin känsla för valörer och melodisk skönhet och inte minst med sitt självförtroende gör de musiken rättvisa.

Den lettiske tonsättaren Peteris Vasks var nog en ny bekantskap för större delen av publiken på Hildasholm. Peteris Vasks har träffat Malvakvartetten och blev förtjust när han fick veta att de tänkte ta med sig hans Stråkkvartett nr 2, på sin repertoar. Musiken berättar om Vasks engagemang för miljön, hans förkärlek för naturen och hans önskan att den ska kunna förbli ren och orörd i framtiden. MalvaKvartettens själfulla tolkning med en under kvällen allt säkrare teknik och uppvärmd känslomässig inlevelse rimmade väl med de tre satserna; "Coming into bloom", "Birds" och "Elegy".

Annons
Annons
Annons