Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Ulf Lundén om Jul i folkton: – Den enda julkonserten du behöver

/
  • Från vänster Olle Linder, Lisa Rydmark, Roger Tallroth, Esbjörn Hazelius, Ale Möller och Lena Willemark.

Jul i folkton firar tio år och gör det med en sällan skådad musikalisk elegans. Du behöver egentligen inga andra julkonserter. Ale Möller, Lena Willemark, Esbjörn Hazelius, Roger Talllroth och Lisa Rydmark bjuder verkligen på äkta vara.

Annons

Idén att sätta ihop en julkonsert baserad på folkmelodier från vitt skilda håll i världen har visat sig vara både ett konstnärligt och publikmässigt framgångsrecept. I onsdagskväll fick ett fullsatt Kulturhuset tio14 i Falun ta del av den tionde upplagan. Det var faktiskt första gången som Jul i folkton spelade i Dalarnas residensstad. Jag misstänker att man utan vidare hade kunnat ha fler konsertkvällar inför utsålda hus bara i Falun.

Nå, musikanterna vill även i all enkelhet bjuda på folkbildning i ämnet jultraditioner. Det blir, utan att det behöver påtalas, en färd genom olika delar av världen. Den folkliga musiken känner inte till några geografiska gränser. Det sker ett ständigt utbyte mellan olika traditioner. I sällskap med multimusikanten Ale Möller blir julkonserten en hisnande färd via vitt skilda musikaliska redskap. Jag tror det fanns närmare 20 olika sträng- och blåsinstrument på scenen.

Konserten börjar med klingande bjällror och till basspel av Olle Linder. Det är en virvlande start och det går inte att ta miste på en stor och sprudlade spelglädje.

– Vi är otroligt spelsugna, konstaterar Lena Willermark.

Vi får bland annat höra Rävpolska, Klang min vackra vackra bjällra efter Zacharias Topelius dikt ”Respolska”.

Lena Willemark och medmusikanterna gör en mycket drömsk tolkning av Ted Ströms " Vintersaga". Den har ju tidigare sjungits av både Monica Törnell och Jerry Williams. Här håller musikanterna nere tempot och bygger sakta upp stämningen. Det är ett oerhört effektfullt arrangemang. "Vintersaga" omgärdas av ett vackert vemod i folkviseton och Lena Willemark sjunger med stor inlevelse. Hon och Lisa Rydberg bjuder senare i programmet även på fiolspel av bästa märke. Rydberg står också helt solo på scenen och framför en ny låt som är så pass färsk att den ännu inte har fått ett namn. Det är avskalat och hudlöst.

Under första akten passar Lena Willemark även på att läsa Alfred Tennysons Nyårsklockan på älvdalska. Ett språk som det verkligen sjunger om och budskapet är förstås mer aktuellt än någonsin. Vi behöver tusen år av fred i världen nu oavsett vad krigsindustrin hävdar.

Esbjörn Hazelius och Roger Tallroth får också möjligheten att visa vilka fantastiska instrumentalister de är. Olle Linder framför det egna stycket "Brasilienpolska". Han berättar om sin kärlek till landet och Rio De Janeiro. Att han skrev låten nästan på en gång när han och familjen kom dit för första gången.

Ale Möller gör förstås flera minnesvärda soloinsatser under kvällen. Han bjuder på finstämt spel på harpa, en koral från Dalarna, till en vildsint tolkning av "Stilla Natt" på bouzouki. I slutet av konserten får vi höra "Adams Julsång" på ett blåsinstrument vars ljud starkt påminner om en säckpipa.

Varför Jul i folkton blir så bra är just kombinationen av en mycket bred repertoar, familjärt och underhållande mellansnack samt att musikanterna verkligen gör sina alldeles egna tolkningar av julsånger man annars har hört till leda.

Ulf Lundells "Snart kommer änglarna att landa" får en helt ny tondräkt och en helt annan innerlighet i Lena Willemarks tolkning. Hennes röst går rakt igenom och bär fram den mycket starka texten på ett helt annorlunda sätt än originalet. Hon vidrör tårkanalerna. Ale Möllers flöjttoner svävar av egen kraft och skapar en ny rymd. Jag bär den sången med mig hem som en dyrbar gåva. En julklapp i förtid. Jul i folkton får gärna fortsätta i minst tio år till.

LÄS MER KULTUR

Annons
Annons
Annons