Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Ericsson utslagen direkt i kvalet – tvingas starta näst sist: "Tappade tid på rakan"

Kvalet till Bahrains GP blev ett stort misslyckande för Sveriges formel 1-stjärna.
För första gången den här säsongen missade Marcus Ericsson att gå vidare till andra kvalomgången – och i söndagens lopp tvingas han starta näst sist, som 19:e av 20 förare.
– Vi tappade mest tid på rakan. Vi får helt enkelt analysera det och se varför det är så, säger Kumlasonen till Viasat.

Annons

Marcus Ericsson har haft det tufft i öknen i Bahrain hela helgen, och tvingas starta näst sist i söndagens race.

Efter att ha kvalat som 15:e i premiären i Australien och 14:e i Kina senast lyckades Marcus Ericsson för första gången den här säsongen inte att ta sig vidare till den andra kvalomgången, Q2, när kvalificeringen till söndagens race på Sakhirbanan i Bahrain avgjordes på lördagen. För det krävs en topp 15-placering i första kvalomgången, Q1, och Ericsson slutade först på 19:e plats där, vilket gör att han också starta där, näst längst bak på griden, i söndagens race om inga bestraffningar delas ut. Bara danske Haas-föraren Kevin Magnussen noterade sämre kvaltid, och Marcus var nästan en hel sekund från McLaren-föraren Fernando Alonso som tog sista platsen till Q2.

Men Örebroföraren själv vägrade säga något negativt när han kom till Viasats intervjuposition efter kvalet. I stället fokuserade han på de små, små positiva detaljer han hittade: Som skillnaden jämfört med lördagens första pass, den timslånga tidsträningen som genomfördes i hettan innan solen gått ned över ökenbanan.

– Som förväntat var det rätt så stor skillnad nu till andra passet med lägre bantemperatur, så bilen kändes ganska annorlunda, till det bättre. Jag tycker att det var ett rätt okej kval. Det kändes som att jag fick ett hyfsat varv där på slutet, men tyvärr räckte det inte till, säger Ericsson till Viasat och fortsätter med att svara på frågan om hur han fått till inställningarna på bilen:

– Nu tycker jag att det var mycket bättre i dag på kvalet. Jag tycker att bilen kändes helt okej balansmässigt, det bästa den har varit under hela helgen. Det var positivt och det tar vi med oss till morgondagen.

LÄS MER: Hampus Ericssons succédebut i formel 4 – körde upp sig från sistaplats till poäng: "Makalös prestation – magnifika omkörningar"

Men Marcus Ericssons personlige rådgivare Eje Elgh, som också är expertkommentator i Viasats formel 1-sändningar, ger inte mycket för sin adepts svar:

– Jag skulle vilja beskriva Marcus kommentarer som ytterst diplomatiska, och det är inte det lättaste när man är besviken vilket jag kan lova att han är. Han sa själv att han tappar tid på rakorna, och det är någonting som vi såg redan i Kina, att han tappade tid jämfört med den andra Sauberbilen, och då är frågan varifrån kommer det tappet? Här är det uppenbart att det är någonting som inte stämmer, naturligtvis, säger Elgh i Viasat.

– Det är någonting som inte lirar med Marcus bil.

Pascal Wehrlein var tillbaka efter sin skada – och noterade Sauberstallets bästa kvalresultat den här säsongen, en 13:e-plats.

LÄS MER: Marcus Ericsson om Alonsos Indy 500-körning: "Vore så jäkla coolt att prova – är avundsjuk"

Ericssons teamkompis i Sauber, tysken Pascal Wehrlein, gjorde sitt första kval för säsongen efter att ha tvingats stå över de två första VM-deltävlingarna på grund av sviter efter nack- och ryggskadorna han ådrog sig vid kraschen i Race of champions i vintras, och tog sig vidare till Q2 som 14:e förare. Wehrlein höll sedan både Fernando Alonso, som fick problem med sin McLaren och inte lyckades sätta någon tid, och Esteban Ocon bakom sig i Q2 och får starta racet från 13:e ruta, Saubers bästa startposition i år.

– Jag såg lite grann på datan nu, och precis som i tredje tidsträningen tappade vi mest tid på rakan jämfört med Pascal. Nu snackar de om att han eventuellt hade slipstream (kunde dra aerodynamiska fördelar av att ligga bakom en annan bil) på sitt varv och att det var därför han tjänade så pass mycket på rakorna. Vi får helt enkelt analysera det och se varför det är så, för i kurvorna så var vi helt med, säger Ericsson till Viasat.

Örebroföraren hävdar också att han med tillförsikt ser fram emot söndagens race, trots att han alltså tvingas starta näst sist.

– I dag har vi varit med mycket mer i fajten med de andra bilarna än i går, då såg det rätt så tungt ut, som att vi var en bit efter. Så jag hoppas att vi kan vara med och fajtas. Vi får se om det blir en enstoppare eller en tvåstoppare beroende på hur racet utvecklar sig och på däckslitaget. Men det känns som att vi har hyfsade chanser ändå, det känns som att vi kan vara med och fajtas och det ser jag fram emot.

Finländske Mercedesföraren Valtteri Bottas tog karriärens första kvalseger och startar från första ruta i söndagens race i Bahrain. Bottas blev därmed den femte finländske F1-föraren genom tiderna att ta pole position, efter Keke Rosberg, Mika Häkkinen, Heikki Kovalainen och Kimi Räkkönen.

Mercedes nyförvärv Valtteri Bottas, 27, tog en överraskande pole position till söndagens race – finländarens första i hans 81:a start – efter att ha slagit teamkompisen och VM-ledaren Lewis Hamilton med 23 tusendelar av en sekund i den avslutande kvalomgången.

Ferraris Sebastian Vettel och Red Bulls Daniel Ricciardo tog platserna i andra startled, 0,478 respektive 0,776 sekunder bakom Bottas.

Kvalresultat

Kval till Bahrains GP: 1) Valtteri Bottas, Mercedes, 1.28,769, 2) Lewis Hamilton, do, 1.28,792, 3) Sebastian Vettel, Ferrari, 1.29,247, 4) Daniel Ricciardo, Red Bull, 1.29,545, 5) Kimi Räikkönen, Ferrari 1.29,567, 6) Max Verstappen, Red Bull, 1.29,687, 7) Nico Hülkenberg, Renault, 1.29,842, 8) Felipe Massa, Williams, 1.30,074, 9) Romain Grosjean, Haas, 1.30,763, 10) Jolyon Palmer, Renault, 1.31,074.

Utslagna i andra kvalomgången: 11) Daniil Kvyat, Toro Rosso, 1.30,923, 12) Lance Stroll, Williams, 1.31,168, 13) Pascal Wehrlein, Sauber, 1.31,414, 14) Esteban Ocon, Force India, 1.31,684, 15) Fernando Alonso, McLaren, ingen tid.

Utslagna i första kvalomgången: 16) Carlos Sainz Jr, Toro Rosso, 1.32,118, 17) Stoffel Vandoorne, McLaren, 1.32,313, 18) Sergio Perez, Force India, 1.32,318, 19) Marcus Ericsson, Sauber, 1.32,543, 20) Kevin Magnussen, Haas, 1.32,900.

Annons
Annons
Annons