Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies
Detta är en annons
Annons

Marcus Ericsson tvingades bryta – växellådan gick sönder fem varv före mål: "Kanske borde ändrat strategi"

En vågad strategi att bara göra ett enda depåstopp gjorde att Marcus Ericsson ett tag var åtta i Bahrains GP.
Men den svenske formel 1-stjärnan föll genom fältet när strategi slog tillbaka genom allt sämre däck – och fem varv före mål tvingades han bryta när växellådan gav upp.
– Det blev svårt när hela fältet trycktes ihop och jag hade kalla, 20 varv gamla, softdäck och alla andra hade nya supersoftdäck, suckar Marcus i Viasat.

Sebastian Vettel är just nu nummer ett i formel 1-världen. Andra segern på tre VM-deltävlingar i år gör att han toppar VM-ställningen sju poäng före Mercedes Lewis Hamilton.

Inför Bahrains GP delade Sebastian Vettel och Lewis Hamilton VM-ledningen. Efteråt toppar den tyske Ferrariföraren ensam, efter att ha tagit sig förbi både finske Valtteri Bottas, som startade i pole position, och Hamilton ute på banan och vunnit racet på Sakhirbanan. Mercedesföraren Hamilton blev tvåa, och får därmed också finna sig i att ligga på den positionen även i VM-tabellen, medan hans teamkompis Bottas tappade till tredje plats.

Marcus Ericsson låg ett tag före både Fernando Alonso och Jolyon Palmer, och var som bäst åtta i Bahrains GP, men föll tillbaka till 14:e plats innan han tvingades bryta fem varv före mål.

För Örebroföraren Marcus Ericsson blev det en mindre lyckad dag. Han startade näst sist och var den enda av de 19 bilarna till start som inledde racet på den hårdare däckblandningen soft, och tillsammans med teamkompisen Pascal Wehrlein ensam om att försöka genomföra racet med endast ett depåstopp.

LÄS MER: Marcus Ericsson om Alonsos Indy 500-körning: "Vore så jäkla coolt att prova – är avundsjuk"

Under de första 15 varven bröt bilar till höger och vänster – Stoffel Vandoorne kom inte ens till start, Kevin Magnussens motor gav upp, Max Verstappen drabbades av bromshaveri och Carlos Sainz Jr körde rätt in i sidan på Lance Stroll i en kurva. Alla bröt, och när de flesta förare passade på att gå i depå var Marcus ett tag uppe på åttonde plats. Men softdäcken som Marcus tvingas köra med i över 30 varv var inte nog snabba, och till slut var alla bilar på banan förbi honom igen. Och när Marcus analyserade strategin i en intervju med Viasat efteråt ångrade han att teamet inte bytte till en tvåstoppsstrategi när säkerhetsbilen kom ut i samband med Sainz och Strolls incident.

– Vi tog beslut om att stanna ute på banan där, jag tror vi var de enda som gjorde det. Men det blev svårt när hela fältet trycktes ihop och jag hade kalla, 20 varv gamla, softdäck och alla andra hade nya supersoftdäck. Det blev svårt att försvara sig. Vi förlorade egentligen racet där. Jag tappade mycket i omstarten och på första varven efter den, när däcken var kalla, säger Marcus till tv-kanalen.

LÄS MER (PLUS): Så var Bahrains GP direkt – Marcus bröt fem varv före mål

– Det kändes riktigt, riktigt bra i början och det kunde ha blivit ett bra race för oss. Vi visste att om vi kunde hänga på alla som hade mjukare däck med de hårda i början så hade vi kunnat ha en fördel av att köra på supersoft under andra halvan, och det såg bra ut. Men sedan kom säkerhetsbilen, och den kom inte lägligt för oss.

Viasat: Med facit i hand, hur hade du velat lägga upp racet på ett annat sätt?

– Säkerhetsbilen kom inte så lägligt för oss. Hade vi inte haft någon säkerhetsbil hade det kanske fungerat bra med vår enstoppare, det borde ha kunnat spela ut rätt så bra med den fart vi hade. Men med facit i hand kanske vi också skulle ha gått i depå när säkerhetsbilen kom och inte varit kvar på vår strategi utan kanske ändrat och kört två stintar på supersoft. Det känns tråkigt att vi hade ett helt nytt set som ligger kvar i garaget oanvänt.

Starten i Bahrains GP, med Marcus Ericsson längst bak till höger.

När Marcus till slut, efter över 30 varv, gjorde sitt enda depåstopp kom han ut som klart siste förare på banan, på 15:e plats. Jolyon Palmer hamnade bakom efter sitt andra depåstopp, och när Renaultföraren på allvar började pressa Marcus mot slutet gav Kumlasonens växellåda upp, och fem varv före mål tvingades han parkera Sauberbilen.

– På supersoft och hela vägen tills jag fick bryta så var jag riktigt, riktigt snabb och gjorde bra tider, och bilen kändes bra. Men då hade vi redan förlorat för mycket tid tidigare i racet. Och sedan var det så klart tråkigt att inte komma hela vägen hem, säger Marcus till Viasat.

Comebackande teamkompisen Wehrlein, som alltså också gjorde en enstoppare men som till skillnad från Marcus började på supersoft och avslutade på soft, höll Daniil Kvyat, Palmer och Alonso (som bröt två varv före mål) bakom sig för en elfteplats. Bara en placering, men många sekunder, från säsongens första poäng för det schweiziska F1-teamet. Något som gör att Ericsson ser positivt på det bottentippade Sauberstallets helg i Bahrain.

– Jag tycker att det varit en bra helg för oss som team, vi har varit mycket mer konkurrenskraftiga både i kvalet och i racet och varit med och fajtats med de andra bilarna, och det är väldigt, väldigt positivt. Jag tycker att jag haft bra fart stundtals även om det inte fungerat helt hundra, så vi får ta nya tag om några veckor i Ryssland, säger Ericsson till Viasat.

Racet i Sotji, säsongens fjärde VM-deltävling, körs den 30 april.

Sebastian Vettel ställer bilen i parc fermé och jublar ut sin glädje åt seger och VM-ledning.

Annons
Annons
Annons