Main logo
Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies och personuppgifter
Annons

Debatt: "Bekämpa utsläppen istället för bilarna"

+
Läs senare
/
Debatt

I en rapport från Trafikverket som nyligen publicerades inför regeringens kommande infrastrukturproposition är ett av scenarierna att tre av tio bilar ska bort från gatorna i Stockholm, Göteborg och Malmö. Sammantaget är ambitionen att minska biltrafiken med 10-20 procent i hela landet. Liknande tankegångar har tidigare hörts från Boverket.

Med tanke på hur verkligheten ser ut ter sig minskad bilism närmast som ett utopiskt mål. Nio av tio resor går på vägar i Sverige och åtta av tio med bil. 2015 blev rekordår för nybilsförsäljningen med 345 000 sålda bilar. 2016 spås bli ännu bättre enligt prognoser. Aldrig förr har heller så många bilar funnits i trafik och antalet per 1000 invånare har ökat stadigt under det senaste decenniet. Bilen är alltså grunden för mobiliteten i Sverige och en nödvändighet för att många människors vardag ska gå ihop.

MER DEBATT: Bilismen är inte döende

Vad som också är tydligt är att kvinnor ökar sin andel av det totala bilägandet. Sedan mitten på 80-talet har antalet bilar som ägs av kvinnor ökat med 86 procent, men antalet bilar som ägs av män har bara ökat med 21 procent. Detta får ses som ett stort framsteg för jämställdheten och det är positivt att fler tillåts ta del av den frihet som bilen innebär. Dessutom ökar antalet körkort. Den stora nytillströmningen av människor till Sverige kommer med största sannolikhet att skynda på utvecklingen.

Sverige är ett glesbefolkat land. Tillväxten och välfärden är beroende av att vi kan resa och förflytta oss både i arbetet och på fritiden. Här behövs alla trafikslag, men det går inte att komma ifrån att bilen är det dominerande transportmedlet. På landsbygden är detta kanske som allra mest påtagligt, men även i städerna har bilen an given plats.

Från 2002 till 2013 har antalet bilar ökat med 14 procent i Stockholms län. Antalet bilar som ägs av juridiska personer har däremot ökat nästan dubbelt så snabbt och förhållandena är desamma i Stockholm stad. Detta är en tydlig indikator på att biltrafikens betydelse för välfärden, näringslivet och annan typ av service som människor i en stad är beroende av, har ökat snabbare än den privata bilismen. Bilen är helt enkelt en förutsättning för att städerna ska fungera.

LADDA NER: Dala-Demokratens nya app från Appstore för Iphone eller i Google play om du har en telefon med Android

Fler debattinlägg hittar du här

Det som ofta brukar anföras som argument för att begränsa bilismen är miljöskäl. Dessvärre tycks en del debattörer och beslutsfattare ha en bild av bilarna som på 1980-talet. Bara Sedan 2006 har personbilarnas utsläpp av växthusgaser minskat med omkring 14 procent, trots ökad trafik. Nya bilars bränsleförbrukning har minskat med 32 procent under samma period. Redan idag finns helt utsläppsfria bilar och det är bara en tidsfråga innan de allra flesta är det. Det vore en klokare strategi att stimulera denna utveckling och bekämpa utsläppen istället för bilarna.

Det råder ingen tvekan om att intresset för att köra och äga bil ökar. Nu väljer även kvinnor att i allt större utsträckning använda sig av bil och många nya svenskar kommer säkert att vilja göra detsamma under den närmaste framtiden. Att i det läget planera för minskad bilism vore ett historiskt misstag. Istället borde framtida planering fokusera på smarta trafiklösningar. Självkörande bilar, fler parkeringshus under jord, varutransporter nattetid och effektivare vägbyggen är viktiga inslag i detta. Inriktningen inför regeringens infrastrukturproposition måste vara att öka människors mobilitet och inte att bekämpa den.

Anders Ydstedt

Ordförande, Expertrådet Kungliga Automobil Klubben (KAK)

Wilhelm Douglas

Generalsekreterare, KAK

Har du också något att säga?

Skicka in en insändare/debattartikel

Annons
Annons
Annons