Main logo
Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Debatt: Fel att landstingen köper ambulansflygplan men inte har råd med sjuksköterskor

Annons

Jag är förtvivlad och frustrerad. Dagligen rapporteras i media om kaos på våra sjukhus, brist på personal och köer som växer. Människor som inte hinner få behandling innan sjukdom tar liv. Då kommer landstingen på att det ska bedrivas flygverksamhet för våra skattepengar! För 620 miljoner kronor får vi sex flygplan. Det är cirka 1 400 sjuksköterskor, eller i snitt cirka 80 000 vårdplatser, beroende på typ av vård.

LÄS OCKSÅ: Efter helikoptern – nu planerar landstinget för ambulansflyg

LÄS OCKSÅ: Storsatsning på nya ambulanshelikoptrar

För 620 miljoner kronor får vi sex flygplan. Det är cirka 1 400 sjuksköterskor, eller i snitt cirka 80 000 vårdplatser, beroende på typ av vård, skriver debattören. På bilden en svensk delegation på väg i ett ombyggt plan för att bistå i sjukvårdsinsatser i terrordrabbade Bombay 2008. Bilden har inget med Svenskt Ambulansflyg att göra utan ska illustrera sjukvård i flygmiljö. Foto: Johan Nilsson / SCANPIX

Bakgrunden till att jag skriver är att Sveriges samtliga landsting och regioner har gått samman i ett kommunalförbund med namnet Svenskt Ambulansflyg och just nu genomförs en upphandling av sex stycken flygplan avsedda för just ambulansflyg.

Inköp av flygplanen kostar cirka 620 miljoner kronor. Till det tillkommer driftskostnader, hangarkostnader och kostnader för medicinsk utrustning, piloter och tekniker. Dessutom är det en typ av flygplan som är minst två gånger så dyra som de plan som övriga världen använder till ambulansflyg.

För 620 miljoner kronor får man nästan 1400 sjuksköterskor - eller 6 flygplan.

Det är bara våra största flygplatser som har öppet 24 timmar per dygn. Närmaste flygplats kanske är stängd. Det kostar att öppna en flygplats. Tro inte att ambulansflygplanen kommer få landa gratis, Några flygplatser kan öppna, andra inte.

En konsekvens blir också att ambulanser kan få köra långa sträckor och vara borta från sitt primära uppdrag: akutsjukvård. Det blir aldrig på lika villkor. Flera landsting/regioner i Sverige har få eller inga flygplatser. Dessa regioner ska ändå vara med och betala.

Det talas heller inte om att den medicinska personalen tas från befintlig - eller rättare sagt obefintlig - personal på sjukhusen.

Idag är det många tusen sjuksköterskor som inte jobbar inom sjukvården längre. Landstingen har inte råd att betala dem, men att köpa flygplan och bedriva flygverksamhet har man råd med.

En jämförelse: För 620 miljoner kronor får man nästan 1400 sjuksköterskor - eller 6 flygplan. En sjuksköterskas medellön ligger idag på cirka 29 000 kronor per månad, enligt Vårdförbundet. 29 000 kronor gånger 12 månader blir 348 000 kronor, och så tillkommer givetvis sociala avgifter etc för arbetsgivaren, så den totala kostnaden för en sjuksköterska blir cirka 450 000 kronor. 

Kostnaden för en vårdplats per dygn är svår att ta fram, men cirka 5 000 - 40 000 kronor per säng beroende på typ av vård. För 620 miljoner kronor innebär det alltså cirka 124 000 - 15 500 vårddygn - eller 6 flygplan.

Samordning av patienttransporter mellan landsting behövs naturligtvis och flygambulans är nödvändig i vårt avlånga land då specialistvården många gånger finns hundra mil bort. Men att en blödande hälso- & sjukvård ska ta våra skattepengar från sjukvård till att köpa flygmaskiner och i egen regi bedriva flygverksamhet kan inte vara rätt! När ska någon reagera? Det är bråttom, avtalet gällande flygplanen sluts den 13 november.

Sara Kopparmalms, sjuksköterska och skattebetalare

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel
Annons
Annons
Annons