Main logo
Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Debatt: Staten behöver ta över ansvaret för skolan

"Lärare och rektorer måste få stor frihet att utforma undervisning och pedagogiskt ledarskap utifrån det statliga uppdraget. Sverige behöver renodla ansvarsfördelningen och befria kommunpolitikerna och kommunhustjänstemännen från skolan", skriver Hanna Meijer Holmqvist, distriktsordförande Lärarnas Riksförbund Dalarna.

Annons

I slutet av mars släppte Finansdepartementets expertorgan ESO en rapport om New Public Management i välfärdssektorn. Man lyfte särskilt fram skolan som hårt drabbad, där långtgående decentralisering i kombination med en övertro på marknadsstyrning fått allvarliga konsekvenser för kunskapsresultat och likvärdighet.

LÄS OCKSÅ: LEDARE: Är ditt barn en lönsam del av skolindustrin?

Lärarnas Riksförbund varnade redan 1989 för konsekvenserna om staten fattade beslut om att lämna över till kommunerna. 1991 drevs kommunaliseringen trots allt igenom och därefter följde friskolereform och valfrihetsreform. Skolan splittrades, läraryrkets status sjönk, pedagogiska irrläror släpptes in i klassrummen och detta fick tydliga negativa effekter på resultaten.

Sverige behöver renodla ansvarsfördelningen och befria kommunpolitikerna och kommunhustjänstemännen från skolan.

Vi ser nu en utveckling där staten allt mer tar tillbaka ansvaret. Det handlar om statliga satsningar på karriärtjänster för lärare, statligt finansierat lärarlönelyft och omfattande statliga fortbildningsprogram. Detta är sådant som skolans huvudmän egentligen har fått i uppdrag att klara av, men som de har misslyckats med.

Skolpolitiken måste de kommande åren samlas kring ett nationellt och konsekvent skoluppdrag. Det innebär att staten måste ta ett helhetsgrepp om finansiering och resursfördelning, både för offentliga och privata skolor, skriver debattören.

Den positiva trenden med ökat statligt ansvarstagande måste fortsätta för elevernas skull. Skolan måste få rätt förutsättningar att rusta alla elever inför framtiden. Detta innebär konkret att varje elev måste ges försutsättningar att kunna prestera bra i skolan och detta oavsett var man bor, var man kommer ifrån och intressen eller fallenheter. Då måste det vara ordning och reda i klassrummen, i skolpolitiken och i ansvarsfördelningen.

LÄS OCKSÅ: Kommunen testar olika grepp för att locka lärare till Falun

Skolpolitiken måste de kommande åren samlas kring ett nationellt och konsekvent skoluppdrag. Det innebär att staten måste ta ett helhetsgrepp om finansiering och resursfördelning, både för offentliga och privata skolor. Det handlar också om att de skolor som idag är kommunala behöver ett nytt modernt statligt huvudmannaskap. Lärare och rektorer måste få stor frihet att utforma undervisning och pedagogiskt ledarskap utifrån det statliga uppdraget. Sverige behöver renodla ansvarsfördelningen och befria kommunpolitikerna och kommunhustjänstemännen från skolan.

Hanna Meijer Holmqvist

Distriktsordförande Lärarnas Riksförbund Dalarna

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel
Annons
Annons
Annons