Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Lärare till regeringen: utvisa inte våra elever till Afghanistan

"Vi skäms, vi är arga, vi är ledsna, vi är rädda och vi känner skuld för att många av våra elever nu utvisas till världens fjärde farligaste land, våra elever som vi har undervisat de senaste två åren efter den svenska läroplanens värdegrund", skriver två lärare i en debattartikel.

Annons

Öppet brev till Stefan Löfven, Morgan Johansson, Gustav Fridolin och politikerna i Sveriges riksdag:

I skrivande stund exploderar ännu en bilbomb i Kabul och sprider skräck bland befolkningen. Den 8 mars i samma stad dog 49 människor i en attack mot ett sjukhus, den 1 mars miste 23 personer livet i ett terrorattentat mot bland annat en polisstation, den 7 februari dog 21 människor vid ett bombdåd nära Högsta domstolen och den 10 januari detonerade flera bomber och 38 människor förlorade livet. Ytterligare upptrappning av våldet är att vänta eftersom talibanerna brukar intensifiera sin krigföring på våren.

LÄS OCKSÅ: Vi kräver amnesti för alla unga som varit här över ett år

Vi är lärare i den svenska grundskolan och vi slår larm för att våra elever far illa av den svenska asylpolitiken och dess praxis. Vi skäms, vi är arga, vi är ledsna, vi är rädda och vi känner skuld för att många av våra elever nu utvisas till världens fjärde farligaste land, våra elever som vi har undervisat de senaste två åren efter den svenska läroplanens värdegrund.

”Människolivets okränkbarhet, individens frihet och integritet, alla människors lika värde, jämställdhet mellan kvinnor och män samt solidaritet med svaga och utsatta är de värden som skolan ska gestalta och förmedla ... Skolan ska främja förståelse för andra människor och förmåga till inlevelse. Omsorg om den enskildes välbefinnande och utveckling ska prägla verksamheten" (Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet, Lgr 11).

Efter nästan två år i Sverige har ungdomarna anpassat sig till en tillvaro här, de når goda resultat i skolan och skulle bli en framtida resurs för vårt samhälle.

Vi är stolta över de fina orden i vår läroplan, men det är farligt för vårt demokratiska samhälle om värdegrunden bara består av ord och inte följs av handling! Att deportera elever från den svenska skolan till det våldsamma icke-fungerande Kabul eller andra delar av Afghanistan är i dagsläget oförenligt med det som står att läsa i våra styrdokument. Det är osolidariskt och brister i förmågan till inlevelse.

LÄS OCKSÅ: Lisa Pehrsdotter: Journalistiken kan visa att de här ungdomarna faktiskt är människor

I Afghanistan fruktar befolkningen dagligen för sina liv. Där kan en ungdom utan nätverk inte klara sig. Våra ensamkommande nyanlända elever saknar familjeband i det krigshärjade landet, många är varken födda eller uppvuxna där. Efter nästan två år i Sverige har ungdomarna anpassat sig till en tillvaro här, de når goda resultat i skolan och skulle bli en framtida resurs för vårt samhälle. Utvisningar till Kabul står i motsats till omsorgen om elevens välbefinnande och utveckling! Migrationsverkets beslut förmedlar och gestaltar unga människors olika värde!

Vi kan inte acceptera att somliga elever rycks upp från tryggheten och kastas in i ett inferno som ingen av oss vill uppleva en endaste dag. Vi kan aldrig godta att Sverige gör skillnad på folk och folk. Vi kan inte stå ut med att elever förvisas till länder dit vi aldrig får åka för att hälsa på, då utrikesdepartementet på grund av det rådande säkerhetsläget avråder svenska medborgare från att resa dit.

Ni politiker måste agera nu och ställa er på deras sida. Ge dem amnesti och rädda liv!

Den svenska regeringen hävdar att det finns ett fungerande mottagarsystem för dem som utvisas till den afghanska huvudstaden, men känner ingen skyldighet att följa upp vad som händer där sedan. Istället är det några modiga journalister som försökt ta reda på hur de så kallade återvändande klarar sig i realiteten. Deras reportage bekräftar att inget fungerar, att man när som helst får räkna med våld, överfall eller terror förutom att det är så gott som omöjligt att skaffa bostad eller försörjning. Reportagen visar en helt annan bild av det afghanska mottagandet än regeringens.

LÄS OCKSÅ: Stefan Löfven, varför ger du oss inte en chans?

Vi är inte för fri invandring, vi ställer oss bakom en reglerad invandringspolitik, men vi kan inte leva med att den ska innebära att vi skickar unga människor, oavsett om de anses vara 16 eller 19 år, till otrygghet, hopplöshet och undergång!

Det är bråttom för våra elever. Ni politiker måste agera nu och ställa er på deras sida. Ge dem amnesti och rädda liv! Och ge oss arbetsro!

Ute Stöckmann, lärare i grundskolan 7 - 9

Jonas Skoglund, lärare i grundskolan 7 - 9

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel
Annons
Annons
Annons