Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Insändare: Gör som Kanada skapa en marknad för klimatsmarta produkter

Annons

Det är viktigt med snabb omställning av fordonsflottan för att klara klimatmålet till 2030.Men Kina tycks ha tagit upp kampen om vem som ställer om fortast. Ska vi låta Kina gå segrande ur den kapplöpningen? Kan vi dra nytta av den?

Rent praktiskt är det lätt att införa Avgift och Utdelning i Sverige med hjälp av Skatteverket.

Kina sätter press på biltillverkarna att utveckla bättre bilar med mindre utsläpp och det kan vi mindre länder ha glädje av. Vi, i Sverige, har själva inte tillräckligt med köpkraft för att kunna sätta den pressen. Däremot kan vi påskynda utvecklingen genom att skapa en marknad för de bättre produkter som nu växer fram och säkra att vi får ekonomisk möjlighet att ställa om till fossilfria transporter. Elbilarna finns ju där och flera blir de, till stor del tack vare Kinas påtryckningar med sin enorma köpkraft.

Det finns ett bra förslag, Avgift och Utdelning, som innebär att lägga en stigande koldioxidavgift på bensin och diesel, en avgift som ska höjas varje år med samma antal kr/liter.

Lägg märke till ordet AVGIFT – det är inte en skatt. Hela intäkten från avgiften ska placeras i en fond och denna fond ska tömmas varje månad och beloppet delas ut i lika stora delar till varje vuxen medborgare. Med andra ord de som konsumerar mera bensin och diesel får betala mera – och det är rättvist.

Det är också rättvist att alla ges en möjlighet att ställa om, alla får utdelning. Detta omställningsbidrag kan du använda för att investera i en annan typ av transportmedel utan att behöva gå till banken och låna. Det är demokratiskt och passar bra in i den svenska välfärdsmodellen. För det läskiga är att det hörs röster som sätter frågetecken för vår demokrati, att den skulle vara ett hinder för en snabb omställning.

Rent praktiskt är det lätt att införa Avgift och Utdelning i Sverige med hjälp av Skatteverket. Strukturen finns redan. Och det kan ske snabbt!

Ett annat demokratiskt land som tänker i dessa banor är Kanada, som just nu arbetar med ett liknande förslag. Deras federala regering vill införa en stigande koldioxidavgift, där hela intäkten går tillbaka till provinserna, som sedan kan disponera intäkten just på det sätt som passar deras provins bäst.

Sverige är ett föregångsland på många områden, så låt oss också vara det när det gäller att skapa ett bättre klimat för våra barn. Låt oss vara bland de som går före genom att införa en verkningsfull koldioxidavgift, som är rättvis och kan accepteras av alla och samtidigt gör det möjligt för alla att ställa om till fossilfria transporter.

Pia Bak-Frederiksen, Klimatsvaret

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv insändare

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv insändare
Annons
Annons