Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Insändare: Svenska flygbolag får inga subventioner

Annons

Svar till insändaren Sluta subventionera flyget, detta ohållbara transportslag

Annika Agebjörn är ännu en person som vill synas i media utan att prestera något eget material. Jag tror knappast att Anika eller för den skull också Stefan Gössling riktig förstår hur flyget och samhällsekonomin kring detta fungerar. Den totala luftfartsbranschen är en av samhällets största arbetsgivare. Flyget förser och är en avgörande faktor för många andra näringar. Till exempel turistindustrin, där flyget är en betydande del, är i Sverige större än vår järnmalmsexport.

Svenska flygbolag får inga subventioner, de betalar fullt ut hela den infrastruktur som flyget använder och ger till och med ett överskott till staten, skriver Janne.

När Gössling talar om stora subventioner tror jag att han avser de subventioner som flygbolag i andra världsdelar får. Till exempel de i arabemiraterna. Svenska flygbolag får inga subventioner, de betalar fullt ut hela den infrastruktur som flyget använder och ger till och med ett överskott till staten. Flyget betalat också redan för sina CO2-utsläpp. Nu ska en svensk flygskatt dubbelbeskatta flyget!

Svenska flygbolag är så små kunder hos flygplanstillverkarna att de inte får några rabatter. Det hade varit önskvärt och på sin plats för en seriös forskare att förklara var den här uppsjön av subventioner förekommer. Det är i varje fall inte i Sverige och inte i Europa.Om det vore så att flyget skulle behandlas med lika villkor som andra transportslag skulle flygbiljetten vara ännu billigare.

Men Gösslings rapport, eller snarare den insändare som publicerats, ger näring till många förståsigpåare som inte anstränger sig att kolla fakta utan bara upprepar vad andra sagt.

Janne Bergling

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv insändare
Annons
Annons
Annons