Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

”Det är en lång och krånglig process att få sina assistanstimmar beviljade”

– 85 procent som överklagar får igenom sina assistanstimmar men det finns svaga som inte orkar ta striden, då ser vi till att strida för deras rätt till assistans, säger Nagla Negm El-Din som driver eget assistansbolag Shamsen assistans AB.

Annons

Nagla Negm El-Din kom till Sverige som 22-åring och har lång erfarenhet av LSS. – Det bästa med att driva eget assistansbolag är att kunna jobba i egen takt och kunna fatta snabba beslut.

När Nagla Negm El-Dins man fick en stroke endast 53 år gammal vändes livet upp och ner för hela familjen.

– När min man fick en stroke och vi skulle in i LSS-svängen så sa myndigheterna att handläggning och rätt till assistans går per automatik. Det gör det inte. En kommun kan få samma ansökan men besluta något helt annat än en kommun i ett annat län. Så ska det inte vara. Hon framhärdar att hennes make alltid fått bra assistans men att det knepiga varit vägen dit.

– Många av våra personliga assistenter har breda språkkunskaper och är flexibla och anpassar sig efter brukaren oavsett funktionsvariation eller kulturell bakgrund, säger Nagla Negm El-Din som själv talar flytande arabiska och svenska.

– Det är en lång och krånglig process att få sina assistanstimmar beviljade. En del människor ger upp, de orkar inte strida fast de har rätt till assistans. 85 procent av alla som överklagar sitt beslut till kammarrätten får sina assistanstimmar beviljade. Rätten till personlig assistans bestäms av Lagen om stöd och service samt kapitel 5 i socialförsäkringsbalken (SFB) och ska garantera personer med omfattande och varaktiga funktionsnedsättningar goda levnadsvillkor. Det är en rättighetslag som ska göra att människor med normbrytande funktionalitet får den hjälp de behöver i det dagliga livet och att de själva kan påverka vilket stöd och service de får.

– Målet är att få den enskilde individen att leva som alla andra, säger Caroline Lindby, Jonas Wittink och Nagla Negm El-Din på Shamsen assistans.

– Målet är att få den enskilde individen att leva som alla andra. Både jag och min man kommer från Kairo och reser ibland två gånger per år till Egypten. Min man hade ekonomi för att kunna resa själv men inte samma möjlighet att bekosta sina assistenters resor och då bestämde jag mig för att starta ett eget assistansbolag utifrån hans verkliga behov. För varför ska han tvingas ge upp sitt liv och sina drömmar för att han fått en stroke? Målet är att varje enskild individ ska få möjlighet att leva sitt liv som personen vill, en funktionsnedsättning ska inte vara ett hinder. Att Nagla talar flytande arabiska är en klar fördel inom assistansbolaget.

– En funktionsnedsättning drabbar en hel familj. Vi tar ärenden från förvaltningsrätt till kammarrätt och hela vägen upp till Högsta domstolen om det behövs. Behovet är stort och ständigt.

– Vi hjälper många nyanlända med deras utredningar, en del är rädda för myndigheter och vet heller inte vilka rättigheter och skyldigheter de har. – Det pedagogiska ansvaret är stort, vidhåller Jonas Wittink som arbetar som kundansvarig i bolaget. – En funktionsnedsättning drabbar en hel familj. Vi tar ärenden från förvaltningsrätt till kammarrätt och hela vägen upp till Högsta domstolen om det behövs. Behovet är stort och ständigt.

Shamsen assistans startades 2006 och finns vid Himmelslätta utanför Djurås.

På kontoret vid Himmelslätta utanför Djurås sköts all administration som löneutbetalning, ekonomisk redovisning samt arbetsmiljö- och personalfrågor. – Många av våra personliga assistenter har breda språkkunskaper och är flexibla och anpassar sig efter brukaren oavsett funktionsvariation eller kulturell bakgrund. Att ha förståelse för variationer som kan bero på såväl mentalitet, ålder, kön som kulturell bakgrund är för oss mångfald i praktiken.

Annons
Annons
Annons