Annons

Annons

Annons

Ludvika

Motorklubbens planer

Muntligt är parterna överens, nu fattas bara formellt kontraktsskrivande för att Mattias trafikskola ska ta över driften av Ludvika flygfält från kommunen.

Som en tredje part är sedan motorklubben Ludvika MS redo att bidra med värdefulla arbetsinsatser, för att också kunna använda flygfältsområdet.

– Det här kommer att bli kanon för alla parter, säger en nöjd trafikskoleägare, Mattias Jansson.

Klart är att alla inblandade avser att ta stor hänsyn till det som flygfältet på Nyckelmyren en gång byggdes för – flygverksamheten.

– Vi ser det här som ett helhetstänkande som går ut på att säkra flygfältets fortlevnad, vilket bland annat gör att flygklubbarnas verksamheter ska kunna fortsätta enligt samma förutsättningar som tidigare, säger Bo Sundqvist, chef för kommunens kultur- och fritidsförvaltning.

Det avtal som inom kort ska undertecknas bygger på att trafikskolan tar över drift och underhåll, vilket är ganska stort på det lätt bedagade flygfältet.

En årlig arrendekostnad på 20 000 kronor får Mattias trafikskola betala, men i gengäld slipper kommunen underhållskostnader som för 2011 låg på cirka 150 000 kronor.

– Jag har börjat titta på vad som går att göra åt asfalten, för den behöver ses över, säger Mattias Jansson.

Trafikskolan har redan sedan tidigare hyrt in verksamhet på flygfältet, som utbildning i mc-, moped-, fyrhjuling- och snöskoterkörning samt så kallad risk 2-utbildning.

– Nu kan vi utveckla verksamheten ytterligare och även få till ett samarbete med motorklubben, säger Mattias Jansson.

Han ser en stor potential i all kunskap som finns i såväl Ludvika MS som i flygklubbarna.

– Jag ser bara fördelar i det samarbete vi har framför oss.

Motorklubben har länge önskat få komma in med delar av sin verksamhet på flygfältet.

– Nu får vi i klubben hjälpa Mattias med att hålla flygplatsområdet i skick. Det är ju ett jättefint område, säger Bengt Berglund, styrelseledamot och miljösamordnare i Ludvika MS.

Klubbens ordförande Johan Eriksson, välkänd rallyförare, håller med:

– Vi kan bidra med arbete och tack var det kan vi ha arrangemang här senare, säger han och nämner möjligheterna vintertid att få till 12-13 kilometer skogssträcka för rallykörning – långt från bebyggelse.

För någon oro att motorverksamheten skulle störa relativt närboende har ingen av de inblandade.

– Det handlar ju om en flygplats där det bedrivits motorverksamhet i många år, säger Bo Sundqvist.

Motorklubbens Bengt Berglund är mycket noga med att hänsyn ska visas såväl till boende i Klenshyttan, vilket vägen till flygplatsen passerar igenom, som till flygklubbarnas verksamhet.

– Vi kommer inte att inkräkta alls på själva flygdelen. Och ska vi ha arrangemang här kommer vi att uppmana alla att köra lugnt hit, med rätt hastighet genom byn.


Henrik Schmidt
henrik.schmidt@dt.se

Fakta

Motorklubbens planerLudvika MS har flera idéer för området vid flygplatsen:

Bakluckeloppis (premiär var planerad till 26 maj men ställs in på grund av tidskrock med flygarrangemang).

Rallysprint.

Dragracing över 201 meter, på landningsbanan.

Radiostyrd miniracing.

”Jag ser bara fördelar.”

Mattias Jansson

Annons

Annons

Nästa artikel under annonsen

Till toppen av sidan